Summering i Euro vid utbetalningar och inbetalningar - Administration

• 0
  • 7
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi har många utländska leverantörer där valutan är Euro och deras fakturor betalar vi via ett euro-konto. Närvi ska skicka en betalfil summerar programmet bara i svenska kronor och inte i Euro. Det skulle verkligen behövas en summering i Euro, då vi behöver se om vi ska växla över mer euro eller om saldot på kontot räcker. Nu måste vi sitta och manuellt räkna ihop alla betalningar i Euro.

Det är samma princip med inbetalningar. Vi har många utländska kunder som betalar in på euro-kontot. Då summerar programmet bara i svenska kronor, men vi skulle vilja ha en summering i Euro, då kunder kan betala in fel belopp på en faktura även i Euro.

Båda dessa fallen gäller när det är flera betalningar i samma "klump". Tacksam för svar och tips på hur man kan lösa detta.

/Emelie
Foto på Emelie

Emelie

• 912 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 7
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,694 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Emelie!

Jag funderar på om du kan skriva ut Leverantörsskulder respektive Kundfordringar, och att du här markerar du Kolumn för belopp i utländsk valuta och Omräkning av skulder till dagskurs. Då får du med en uträkning på sista sidan som ser ut så här.
Foto på Emelie

Emelie

Hej och tack för ditt svar.
Jag vet inte riktigt hur det skulle hjälpa mig då jag fortfarande inte får någon summering i Euro (eller valutan som betalningen ska utföras i).

Det jag behöver är ju ett sätt att summera posterna jag markerar för betalning i Euro. Listan du tar fram är säkert jättebra vid omräkningar i bokslut etc. men inte vid betalningar.
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,694 poäng 20k badge 2x thumb
Då vet vi lite mer - jag ändrar denna tråd till en idé istället.
/Mita
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Emilie,

En intressant fråga detta och jag funderar på hur en sådan summering skulle kunna se ut i programmet.

Först och främst vill jag bara säkerställa om tipset från Mita ovan verkligen inte hjälper. I ditt exempel på utbetalningar, om du behöver veta hur mycket du ska ha tillgängligt på valutakontot. Beloppen du ser i första kolumnen "Saldo" är just precis en summering av alla belopp att betala för den valutan.

När det sedan kommer till programmet är jag osäker på hur vi skulle kunna presentera summeringarna direkt i arbetsbilden. Har du tips på var en sådan summering skulle finnas om man t.ex. arbetar med 10 olika valutor i utbetalningslistan?
Foto på Emelie

Emelie

Men jag ska ju inte betala alla fakturor i en valuta på en och samma gång. Jag vill ju kunna välja vilka fakturor jag ska betala. Det kan ju vara olika förfallodatum på dem och det kan även finnas andra anledningar (tvist eller liknande) till att en faktura inte ska betalas. Hur gör jag isåfall ett urval i den lista ni föreslår?

Summering i svenska kronor ligger ju ovanför i mitten. Någonstans på den raden vore bra om en sådan summering låg. Jag vet ju inte hur andra jobbar med programmet, men jag skickar aldrig betalningar med olika valutor i samma fil. Så en sådan summering skulle kunna heta "summa valuta" eller liknande för att täcka in alla olika valutor som kan tänkas användas. Sedan är det ju upp till mig att veta vilken valuta jag skickar betalningar i.
Foto på Helene Struthers

Officiellt svar
Hej igen Emilie,

Det finns flera sätt att göra urval med olika sökvillkor.

I mitt exempel vill jag endast ha med vissa löpnummer på utskriften. Jag kan då ange 534..540 för att få ett intervall (alla fakturor mellan 534-540) eller exakta löpnr genom att ange 534, 535, 536, 540.

Om jag istället vill göra urval på ett visst förfallodatum kan jag även göra det, eller kanske ett villkor på att visa allt mellan två datum: 2013-11-29..2013-11-30

Mer information om hur du använder sökvillkor hittar du här: http://www.vismaspcs.se/visma-support...
Foto på Harriet

Harriet

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Visa även SEK på betalningslistan vid utbetalning i annan valuta - Administration.

Det hade varit bra om utbetalningslistan skrev ut både SEK och utländsk valuta som en avstämning och kontroll innan betalningen skickas iväg.
Foto på johangeorg

johangeorg

• 556 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Summera utländska valutor vid inbetalning - Visma Administration.

När man registrerar inbetalningar i utländska valutor så summeras det i svenska kronor. Men vi skulle vilja ha en summering även i kolumnen för de utländska valutorna. Vi har ofta kunder som betalar flera fakturor samtidigt i t.ex. Euro. Då får man summera fakturorna manuellt för att se att rätt belopp är inbetalt.
Foto på Helene Struthers

Hej!

I version 2015.2 har vi gjort en del förändringar för bättre översikt i inbetalningar, bl.a. visas en summering både i kolumnen för Betalt belopp kr och i Betalt belopp (valuta). Hoppas det kan vara till hjälp. 

Läs mer om nyheterna i versionen här
Foto på Helge Lind

Helge Lind

• 1,692 poäng 1k badge 2x thumb
Hej, jag ansluter till tråden

jag har inga inbetalningar i valuta, men en massa utbetalningar i annan valuta
Problemet är att man i regel som mitt företag skall köpa valutan och detta görs från ett  konto i Svensk valuta som överförs till ett valutakonto. När jag gör mitt urval så har jag först klickat av inhemska betalningar så att jag bara har utlandsbetalningar, sen markerar till vilket datum jag vill betala, jag skall sen skicka en fil till den som skall utföra betalningarna på förfallodagen och då måste det finnas valuta på valutakonto som jag måste köpa och fylla på kontot med, det är lämpligt att göra detta i samband med att jag skickar filen.

Det belopp som nu visas är det jag måste ha på mitt konto i sek på ett ungefär för att köpa valuta, men den valuta jag skall köpa måste anges i mitt fall Euro, jag får såldes igen som helst vägledning i programmet om hur mycket Euro måste jag köpa. För att lösa detta måste programmet ha ett ytligare urval, nämligen visa bara räkningar i en viss valuta, då kan man också visa beloppet i vald valuta. Alternativt så får man ha en listruta där man kan se valuta för valuta i dom under markerade betalningarna. Som jag ser det så har man valt att inte visa i valuta då markeringarna kan innehålla flera valutor, sett ur programmeringssynspunkt så finns det en rad lösningar på problemet och vilken lösning man än väljer så är det ingen stor grej, eller särskilt svårt för en programmerare. Det gäller bara att få det användarvänligt och tydligt.

Men som det är nu så är det en massa extra jobb att först ta reda på köpkurs och räkna om manuellt och höfta.
Är det en annan valuta som jag skall betala i så är det beloppet i sek faktiskt ganska ointressant  då jag först måste ange hur mycket vill jag köpa av denna valuta och sen får jag vad detta blir i sek. Man kan säga att Visma administration inte ger något som helst stöd över huvud taget när det gäller hur utlandsbetalningar och valutahantering går till i verkligheten

Helge

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.