Faktura med SumUp - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har precis skaffat SumUp. Jag glr en faktura för varje kund. Summa in där kostnaden från SumUp är avdragen kommer ju inte matcha fakturan. Hur gör man? SumUps kostnad är 1,9% på beloppet. Igår hade jag min första kund som betalade 1500kr. Inte gjort hennes faktura än då jag inte vet hur man gör. Med vänlig hälsning, Ulrika
Foto på yogaheart

yogaheart

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 10,060 poäng 10k badge 2x thumb
När du i eEkonomi har en försäljning på en faktura som inte överensstämmer med det beloppet som kommer att betalas in så får du bokföra händelsen under Kassa- och bankhändelser.
Har du en aktiv bankoppling eller väljer att kopiera och klistra in ditt kontoutdrag så har du redan en händelse här som behöver matchas.
I annat fall så får du börja med att lägga in en ny bankhändelse genom att klicka på knappen Ny bankhändelse uppe i högra hörnet.

Här lägger du in en händelse med det faktiska beloppet som har betalats in efter kostnaden som matchar händelsen på ditt kontoutdrag.
Därefter väljer du att klicka på Matcha och där det står Bokföringshändelse väljer du Inbetalning från kundfaktura.
Du hämtar din faktura vilken kommer vara på ett högre belopp än den insatta summan och det är då viktigt att du ändrar i rutan Betalt belopp till samma som fakturabeloppet.
Du kommer då få ett Belopp kvar att stämma av som är negativt och kan då välja Ny bokföringshändelse och då bokföra din avgift som ett Övrigt uttag och Egen kontering, därefter får du välja ett passande kostnadskonto.