Supporten är en katastrof

• 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Löst
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Ställde en fråga till er support på chatten gällande om den senaste versionen av Visma Administartion fungerade mot Server 2003.

Svaret blev: "Christel: Det kan fungera men det kan också bli problem eftersom Microsoft inte utvecklar XP och server 2003 längre."

Jag sysslar själv med mjukvara och ansåg att detta svaret är trams och påpekade detta för vederbörande på chatten.

När jag satt och skrev ett av mina svar så bara kopplade hon ner mig.

VILKEN LYSANDE SUPPORT NI HAR!!!!
Om det blir besvärligt så koppla ner kunden.

Jag vill inte betala 1000-tals kronor om året för denna typ av usel support!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Foto på MarcusB

MarcusB

• 170 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 1
Foto på Eric Raab-Obermayr

Eric Raab-Obermayr, Team Manager - Support

• 250 poäng 250 badge 2x thumb
Hej MarcusB!

Gällande din fråga så utvecklar inte Microsoft längre Server 2003 så vi tar från och med år 2015 inte längre hänsyn till det operativsystemet när vi testar/utvecklar Visma Administration. Men eftersom vi ännu inte har infört någon funktionalitet som vi vet inte kan fungera med Server 2003, är det högst sannolikt att den för tillfället senaste versionen av Administration fungerar på samma sätt som tidigare versioner.

Meddelande som dyker upp i installationen av Visma Administration:
"Under 2014/2015 kommer Microsoft att upphöra med sin support för Windows XP/Server 2003. Vi rekommenderar att du uppgraderar ditt operativsystem för att kunna använda kommande versioner av Visma Administration."  

Gällande din tidigare kontakt med oss via vår chatt så uppfattade vår Supporttekniker att chatten var avslutad, vi ber om ursäkt för detta!
Hoppas mitt svar här ger dig lite mer klarhet i frågan.

Foto på MarcusB

MarcusB

• 170 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,
Jag finner ditt svar mycket märkligt. Jag har själv jobbat med mjukvaruutveckling i många år på väldigt stora företag med denna problematik. Att lämna så här vaga svar och inte ge tydliga direktiv hade direkt skapat problem.
När ni nu har ett koncept med serviceavtal så kan man förvänta sig att ni kan ge tydliga direktiv och har en klar strategi för vad som fungerar och inte fungerar,.

Man kan inte lägga över på kunden att själv försöka ,lista ut om programvaran fungerar korrekt eller inte. Inte många kunder som har den kompetensen.

Vad händer om det uppstår ett fel i en del av databashanteraren som inte uppdagar sig förrän senare (kanske flera månader) och som resulterar i att kunden får göra om allt arbete. STÅR NI FÖR DEN KOSTNADEN?

Eller ni kanske då svara med att:
" Sorry, vi sa att det var högst sannolikt att det skulle fungera men tyvärr har du nu sett att det gjorde det inte så det är bara att börja om"

För att summera så kan jag säja att jag ogillar er strategi för hur ni hanterar övergång mellan olika operativsystem eftersom ni lägger på kunden att ta ansvar för något som jag inte tror de flesta kunder inte har kompetens att hantera.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,970 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Marcus, 

Tack för din feedback!

Vid nyinstallation ligger ansvaret på användaren att kontrollera vilka systemkrav som gäller för programmet. Likaså behöver användaren kontrollera angivna systemkrav vid uppdatering till ny version av programmet. 

XP uppfyller inte systemkraven i de senaste versionerna av våra lokalt installerade program, vilket innebär att vi i senare versioner inte ansvarar för eller säkerställer att installation och funktionalitet fungerar på annat än de operativsystem som nämns i kraven. Om du väljer att installera programmet i en miljö som inte uppfyller systemkraven kan vi inte garantera att programmet fungerar. Det vi däremot kan ge dig är en uppskattning av hur stora risker du löper genom att inte följa systemkraven, baserat på vår erfarenhet av tidigare versioner. I fallet med XP och Server 2003 är det precis som Eric skriver att vi inte gjort några stora förändringar som tyder på att det skulle bli problem om du installerar programmet på dessa, men du får göra det på egen risk. 

Om alla användare vid uppdatering/installation säkerställer att de förhåller sig till systemkraven ska det inte vara några problem. Och sker det förändringar där vi slutar stödja ett operativsystem går vi ut med tydlig information på Min sida i god tid innan, precis som i fallet med XP. Där har vi ett stort ansvar att informera användarna så de får kännedom om hur de kan komma att påverkas i kommande versioner. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.