Supporten tipsar: Bankkopplingsresan i Visma eEkonomi

  • 0
  • 3
  • Artikel
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • (Redigerad)
Den här forumtråden är för dig som arbetar med bankkoppling eller funderar på att aktivera bankkoppling mellan din bank och Visma eEkonomi. 

Med en aktiv bankkoppling hämtas kontoutdraget automatiskt av Visma eEkonomi. Du sparar tid och minimerar risken att registrera någon händelse dubbelt eller t om missar att registrera en händelse. Har du inte redan aktiverat bankkoppling? Gör det nu.

Starta bankkoppling till din bank
För att kunna starta en bankkoppling behöver du ha kontonummer och IBAN-nummer för ett företagskonto eller ett valutakonto registrerat i Visma eEkonomi. Kontrollera att det konto du vill aktivera bankkoppling för har ett IBAN-nummer inlagt under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Om inte, markera det konto det gäller och välj Redigera. Fyll därefter in ditt IBAN-nummer. IBAN-nummer för ditt konto hittar du lättast på din internetbank eller på ett kontoutdrag. Välj Spara, markera ditt konto igen och klicka på Aktivera bankkoppling.

Aktiveringen av bankkopplingen kan vara förenad med en avgift från bankens sida. Kontakta din bank för mer information.

Stäm av bankkontot efter aktiveringen av bankkopplingen
Inom 2-3 bankdagar är din bankkoppling aktiv och nya bankhändelser förs över till Visma eEkonomi.

Under tiden du väntar på godkännandet från banken kan du inte manuellt registrera några bankhändelser på det valda bankkontot. Det kan därför bli ett par dagars glapp mellan de händelser du senast registrerade och de första som förs över automatiskt när kopplingen är klar.

När bankkopplingen är klar går det bra att registrera bankhändelser manuellt på datum före det första kontoutdraget som hämtats automatiskt. Stäm då av att inga händelser saknas för datumen innan bankkopplingen blev aktiv. Om någon händelse saknas registrerar du den manuellt i programmet.

En bankkoppling fungerar lite olika beroende på vilken bank du har aktiverat bankkoppling med. På bilden här nedan får du en snabb överblick på hur det fungerar på respektive bank. För en närmare förklaring - skrolla ner lite till!



Handelsbanken
Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med Handelsbanken i Visma eEkonomi.

Du aktiverar bankkopplingen under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Aktivera bank koppling.


Med en aktiv bankkoppling till Handelsbanken kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och flera valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.

Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas ifrån. Däremot får båda företagskonton in kontoutdrag.

När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in att du själv väljer vilka leverantörsfakturor du vill skicka över, och när.
Om du själv vill styra vilka leverantörsfakturor som ska skickas över till banken går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan “Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning”.



Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura ser du länken “Exportera” där du kan välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka över till banken för betalning.




Kontoutdraget läggs sedan in automatiskt under Kassa- och bankhändelser vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Har du t ex en transaktion på ditt kontoutdrag på måndagen, hittar du denna händelse i Visma eEkonomi på tisdagen.

Kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv Matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.

SEB
Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med SEB i Visma eEkonomi, Hantera betalningar med SEB i Visma eEkonomi - Signera i programmet, Hantera betalningar med SEB i Visma eEkonomi - Signera på banken.

Du aktiverar bankkopplingen under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Aktivera bank koppling.
Med en aktiv bankkoppling till SEB kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och flera valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.


Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas ifrån. Däremot får båda företagskonton in kontoutdrag.

När du aktiverar bankkoppling med SEB får du välja mellan två st olika avtal. Att godkänna betalningarna i Visma eEkonomi eller på Internetbanken.

Godkänna betalningar direkt i Visma eEkonomi:
Du får automatiskt en markering i “Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning” under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter som innebär att du själv styr vilka betalningar som ska godkännas. Du arbetar även med tvåstegsverifiering för att kunna slutgodkänna betalningarna i Visma eEkonomi.

När du bokför en ny leverantörsfaktura får du upp valen Exportera och Signera. Du som har behörigheten användare av Visma eEkonomi har möjlighet att exportera och du som administratör kan även signera.När du signerar betalningen öppnas appen Google Authenticator och du fyller i en kod för att signera betalningen, därefter dras betalningen på förfallodatum på banken.



Godkänna betalningar på Internetbanken:

När du bokför en ny leverantörsfaktura så skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in att du själv väljer vilka leverantörsfakturor du vill skicka över och när. Om du själv vill styra vilka leverantörsfakturor som ska skickas över till banken går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan “Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning”.



Kontoutdraget läggs sedan in automatiskt under Kassa- och bankhändelser vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Har du t ex en transaktion på ditt kontoutdrag på måndagen, hittar du denna händelse i Visma eEkonomi på tisdagen.

Kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv Matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.

Danske Bank
Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med Danske Bank i Visma eEkonomi, Hantera betalningar med Danske Bank i Visma eEkonomi.

Du aktiverar bankkopplingen under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Aktivera bank koppling.

Med Danske Bank som bank kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och flera valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.

Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas ifrån. Däremot får båda företagskonton in kontoutdrag.

När du bokför en ny leverantörsfaktura så skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in att du själv väljer vilka leverantörsfakturor du vill skicka över och när.
Om du själv vill styra vilka leverantörsfakturor som ska skickas över till banken går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan “Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning”.



Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura ser du länken “Exportera” där du kan välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka över till banken för betalning.




Kontoutdraget läggs in automatiskt under Kassa- och bankhändelser vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Har du t ex en transaktion på ditt kontoutdrag på måndagen, hittar du denna händelse i Visma eEkonomi på tisdagen.

Kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv Matcha för att sedan välja passande bokföringshändelse.

Swedbank & Sparbankerna
Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med Swedbank i Visma eEkonomi.

Du aktiverar bankkopplingen under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Aktivera bank koppling.
Med en aktiv bankkoppling till Swedbank och Sparbankerna får du automatiskt över kontoutdraget från din internetbank till Visma eEkonomi. Leverantörsfakturorna kan du hantera via LB-fil.


Vill du skicka över dina leverantörsbetalningar med LB-fil markerar du denna funktion Under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och “Använd betalningsfil för utgående betalningar” (LB-fil). LB-filen exporteras ut under Inställningar - Import och export - Skapa fil till banken med leverantörsfakturor att betala.

Vill du inte använda dig av LB-fil går det bra att betala leverantörsfakturorna direkt på Internetbanken.

Kontoutdraget läggs sedan in automatiskt under Kassa- och bankhändelser vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Har du t ex en transaktion på ditt kontoutdrag på måndagen, hittar du denna händelse i Visma eEkonomi på tisdagen.

Obs! All ovan information gäller för Swedbank och Sparbankerna, förutom Sparbanken Syd. Där kan du inte ha någon aktiv bankkoppling.

Hittar du inte din bank här i listan innebär det att det idag inte finns någon aktiv bankkoppling mellan den bank och Visma eEkonomi. 
Istället har du möjlighet att kopiera och klistra in ditt kontoutdrag. Du loggar in på din bank, markerar de händelser det gäller och väljer kopiera. Gå till Kassa- och bankhändelser i ditt Visma eEkonomi och klicka på Ny bankhändelse - Klistra in kontoutdrag. 

För att skicka över leverantörsbetalningarna kan du använda dig av LB-fil eller manuellt betala dem på din Internetbank. 

Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,360 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 5 månader sedan

  • 0
  • 3

Det finns inga svar.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.