Supporten tipsar: Hur hanterar man om en kund betalat för mycket - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Kräver inget svar
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Om en kund har betalat för mycket på sina fakturor kan du hantera detta på lite olika sätt. 

Ex. Om en faktura är på 1000 kr och kunden har betalat 1500 kr. 
Då kan du antingen registrera betalning på hela det inbetalda beloppet, så att det blir -500 kr i saldo på fakturan eller registrerar du en inbetalning på 1000 kr och manuellt bokför 500 kr på ett lämpligt konto i en verifikation. 

Sedan går du vidare på lite olika sätt: 

- Om det ska betalas tillbaka till kunden så gör du en ny manuell verifikation på 500 kr den dagen som det betalades ut från banken, och då bokför du det på samma konto som du bokade de 500 kr på vid inbetalningen.
- Valde du att överbetala fakturan så att det står minus på fakturan så gör du en direktbetalning på fakturan den dagen du betalat pengarna till kunden. 
- Ska kunden få nyttja beloppet mot en annan faktura så ska du inte skapa en kreditfaktura. Du får tydligt visa på fakturan att de har betalat för mycket via en textrad och be dem betala mindre pengar till dig denna gången. När kunden sedan har betalat in den nya fakturan med avdrag på 500 kr så gör du enligt ovan beroende på vad du valde att göra när du fick in pengarna från första början. 

Varför ska du inte skapa en kreditfaktura?  Om du skapar en kreditfaktura så minskar du din omsättning och moms, vilket gör att du får ett felaktigt resultat i bokföringen. 

Om det bara är någon krona som kunden betalat för mycket så kanske du väljer att göra en bortskrivning istället. 
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

  • 5,838 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1

Det finns inga svar.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.