Supporten tipsar: Koppla en bild till din händelse - eEkonomi

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Kräver inget svar
  • (Redigerad)
Vill du slippa rota fram dina original i pärmen när du ska kontrollera en faktura eller kvitto? Vi har lösningen! 

Du kan på din telefon eller surfplatta ladda ner appen Visma Scanner.
Här kan fota dina kvitto och leverantörsfakturor samt scanna QR-kod på fakturan för att få över betalningsinformation i programmet. 

När du skapar en leverantörsfaktura eller ett inköp mot kvitto så kan du välja att koppla till bilden. 
Knappen för koppla bild ser ut såhär: 



Bilderna du tagit hittar du under Inköp - bildunderlag i programmet. Här kan du även ladda upp egna filer, t.ex. en PDF-fil. 

Kom ihåg! Du måste alltid spara dina underlag i original! Funktionen är bara till för dig att underlätta för dig i programmet.
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på KenArd

KenArd, Champion

  • 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Supporttipsen är som en påse blandat fredagsgodis;)

Kenneth
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
Det är ju bra om några uppskattar den här funktionen eftersom den måste ha tagit mycket tid att utveckla. Själv skulle jag aldrig komma på idén att göra så många extra handgrepp och pilla med mobiltelefonen för varenda faktura jag bokför. Det räcker mer än väl med allt annat i samband med bokföring av fakturor. Alla original ligger ju snyggt och prydligt i nummerordning i arkivet och kan hämtas på några sekunder - de få gånger man behöver.
Foto på Mamma Mu

Mamma Mu

  • 154 poäng 100 badge 2x thumb
Om man är egen företagare och reser i tjänsten har man sällan med sig arkivet i resväskan. Man kan få frågor  även när man är bortrest.
Foto på Rickard

Rickard

  • 198 poäng 100 badge 2x thumb
Hur kan man radera ett bildunderlag man lagt in som blev felaktigt. Jag har redan ångrat/tagit bort själva kopplingen till bankhändelsen men vet inte hur jag får bort den från sidan bildunderlag där den ligger kvar som ej kopplad.
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Rickard! Gå in på Inköp - Bildunderlag. Håll över bilden du vill ta bort, längst ner till höger kommer pilar där du kan klicka. Längst ned på bilden kan du sedan välja Radera.
Foto på Rickard

Rickard

  • 198 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för support =D
Foto på Jesper Nilsson

Jesper Nilsson

  • 770 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!
Jag vill undvika att bokföra i pärmar så långt det går. Hur länge sparas en pdf som kopplas till en verifikationen? Om jag lägger ner mitt företag och avslutar Visma eEkonomi 2016, kan jag komma åt bilden och verifikationen hos er sju år senare?
Med vänlig hälsning,Jesper
Foto på Andreas L

Andreas L

  • 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
Följdfråga, när det har gått sju år, raderas allt då, även om man fortsätter att vara kund hos Visma? Och vad händer om man når gränsen på 5 GB som finns, enligt ert avtal?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 92,144 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Informationen raderas inte automatiskt efter 7 år, utan uppgifterna finns kvar. 
Gällande gränsen på 5 Gb kunde jag inte hitta något, lättast är kanske att du kontaktar vår avtalsavdelning på telefonnummer 0470-706250
/Anna
Foto på JacobOlav

JacobOlav

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb
Hur går jag tillväga om det inscannade kvittot har betalts på annat vis än genom bankkonto (exv med reskassa som SL och de olika länstrafiken använder)? Lyckas inte byta kredit-konto från något av bank/kassakontona.
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Påverkar din verifikation inte ett sparkonto eller ditt företagskonto bör du bokföra händelsen under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. I detta läget kan du också koppla ditt bildunderlag till verifikationen.

/Hanna
Foto på Annelie

Annelie

  • 92 poäng 75 badge 2x thumb
Jag ska göra en kundfaktura som innehåller en vidarefakturering av en leverantörsfaktura. Går det att koppla en leverantörsfaktura eller en bild till en kundfaktura?
Foto på Adelina Aliu

Adelina Aliu, Moderator

  • 3,830 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Man kan tyvärr inte koppla en leverantörsfaktura eller ett inköpskonto till en kundfaktura i eEkonomi.

Jag tar detta vidare som ett önskemål!

/Adelina
Foto på Helen V

Helen V

  • 792 poäng 500 badge 2x thumb
Vad har hänt med de kopplade leverantörsfakturorna? Förut har jag kunnat spara ner dem som pdf och även skriva ut dem, men nu ligger det bara en ynklig liten png-fil som jag inte har någon glädje av. Hur har ni tänkt man ska kunna spara ner dem istället?
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 23,048 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Helen V! 

Vi har gjort en förbättring gällande PDF-hanteringen i Visma eEkonomi. I och med den nya hanteringen så hanterar eEkonomi PDF:en fullt ut, den öppnas alltså inte längre i en ny flik (det var i detta läget det tidigare gick att spara ner/skriva ut PDF:en). PDF:en öppnas istället direkt i Visma eEkonomi. 

Om jag förstår dig rätt så har du problem med att spara ner PDF:en. Det kan fungera om du högerklickar på bilden och sedan väljer Spara bild som. Vi har fått önskemål på en bättre hantering när det gäller att spara ner själva PDF:en. Läs gärna mer om det i tråden "Förhandsgranska PDF - eEkonomi". 

Ha en fin dag!

/Lovisa
Foto på vetIT

vetIT

  • 254 poäng 250 badge 2x thumb
Jag håller med Helen. Förut öppnades pdf filen separat vilket gör att man kan kopiera allt i dokumentet. Detta system är ju fullständigt meningslöst då det inte fungerar att kopiera ur. Hur tänkte ni här? Jag vill ha möjlighet att öppna mina pdf:er även i fortsättningen. Lägg till en liten länk så att vi som har detta behov kan använda filerna även i fortsättningen. Mvh Kent
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
Bästa småföretagarvänner och "grannar" i molnet där eEkonomi huserar.
Våra frågor om hur detta kunde ske är många och svaren är få. 

Jag har skapat en tråd där jag kräver att få se deras incidentrapport. Gilla & kommentara gärna om du håller med mig så hoppas jag att vi kan nå 100st kunder på väldigt kort tid.
Klicka här för att komma till tråden

Mvh
En trogen Visma-kund sedan 8 år tillbaks