Supporten tipsar: Koppla ihop eEkonomi med din bank

• 11
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Genom att aktivera en bankkoppling så blir dina arbetsdagar mer effektiva. Du behöver inte längre sitta och manuellt stämma av betalningar – programmet gör det åt dig! Med vissa banker sker det även automatiskt! Läs nedan vad som gäller för just din bank.

Handelsbanken
Bankkoppling med automatisk bokföring! Det innebär att ditt kontoutdrag läses in automatiskt i programmet varje dag. Inbetalningar på kundfakturor och betalningar av leverantörsfakturor bokförs automatiskt.
När du lägger in en leverantörsfaktura skickas betalningen till banken, allt du behöver göra är att godkänna betalningen på internetbanken eller i Handelsbankens app. 
Se filmen Aktivera banksamarbete med Handelsbanken i Visma eEkonomi

Danske Bank
Bankkoppling med automatisk bokföring! Det innebär att ditt kontoutdrag läses in automatiskt i programmet varje dag. Inbetalningar på kundfakturor och betalningar av leverantörsfakturor bokförs automatiskt.
När du lägger in en leverantörsfaktura skickas betalningen till banken, allt du behöver göra är att godkänna betalningen på internetbanken.
Kontakta Kundservice Företag på Danske Bank för att få igång bankkopplingen.  
Se filmen Aktivera banksamarbete med Danske Bank i Visma eEkonomi.

SEB
Bankkoppling med automatisk bokföring! Kontoutdraget läses in automatiskt i programmet varje dag. Inbetalningar på kundfakturor och betalningar på leverantörsfakturor bokförs automatiskt. 
När du lagt in en leverantörsfaktura signerar du betalningen av den i programmet, sen skickas den iväg till banken.
Se filmen Aktivera banksamarbete med SEB i Visma eEkonomi

Swebank och Sparbankerna
Bankkoppling med automatisk avstämning. Kontoutdraget läses in automatiskt i programmet varje dag. Inbetalningar på kundfakturor och betalningar på leverantörsfakturor stäms av automatiskt.
Se filmen Aktivera banksamarbete med Swedbank i Visma eEkonomi

Länsförsäkringar
Den halvautomatiska bankkopplingen. Du behöver själv kopiera kontoutdraget från din internetbank och klistra in det i eEkonomi, men sedan utförs magi. Inbetalningar på kundfakturor och betalningar på leverantörsfakturor stäms av automatiskt, det du behöver göra är att bokföra. 
Välj Ny bankhändelse - Klistra in kontoutdrag under Kassa- och bankhändelser för att få in ditt kontoutdrag. 

Nordea
Den halvautomatiska bankkopplingen. Du behöver själv kopiera kontoutdraget från din internetbank och klistra in det i eEkonomi, men sedan utförs magi. Inbetalningar på kundfakturor och betalningar på leverantörsfakturor stäms av automatiskt, det du behöver göra är att bokföra.
Se filmen Registrera betalningar via Nordea i Visma eEkonomi

Läs mer om alla olika bankkopplingar i avsnittet Arbeta med bankkoppling
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

• 19,944 poäng 10k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 11
  • 2
Foto på BjornB

BjornB

• 62 poäng

Hejsan.. Jag har aktiv bankkoppling och har haft detta sen 2016 men nu är det en betald leverantörsfaktura som inte kommit tillbaka till eekonomi trots att den är betald från banken,,
det har inte registrerats en bankhändelse för den leverantörsfakturan. men övriga lev fakturor samma dag har registrerats som betalda,,
kan jag på något sätt bokföra denna lev faktura som betald ändå..?
Programmet säger att jag inte kan registrera manuella kassa o bankhändelser för att jag har bankkoppling aktiv?

Hur löser jag detta då fakturan ligger som förfallen och obetald trots att den är betald..

/ Björn

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Foto på Pernilla

Pernilla

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Jag har pratat med banken och gjort en bankkoppling och den är aktiv men får inte till bankkopplingen till mitt visma. Vad är det för fel?
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Pernilla,

Jag mejlar dig istället då jag kommer behöva få in lite mer information från dig än vad jag vill begära här i vårt forum.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Lina

Lina

• 60 poäng
Hej Cecilia. Jag har precis samma problem. Banken säger att kopplingen är godkänd och aktiv med den dyker inte upp i mitt visma. Jag har handelsbanken och eEkonomi smart.

Tack på förhand,
Lina
(Redigerad)
Foto på Lars R

Lars R

• 10,360 poäng 10k badge 2x thumb
Tänker just börja använda automatisk överföring  till SEB av leverantörsfakturor så jag slipper lägga in dem manuellt i banken. Men ingenstans i er info ser jag hur man gör med kreditnotor. Tacksam för info. Jag anar att jag måste bocka bort kreditnotan från listan med dem som ska till banken och också bocka bort någon faktura vars belopp ska reduceras med kreditbeloppet. Sedan lägger jag in den betalningen manuellt i banken.  Det hade varit bra om det fanns beskrivet någonstans. 
Foto på Lars R

Lars R

Jag saknar mer information om hur eEkonomi hanterar de fakturor som ska resp inte ska vara med i filen.
Antag att jag bockar bort 10 fakturor från listan innan den går iväg. Detta för att de redan är inlagda manuellt i banken. Vad händer då några dagar senare när jag tar ut en ny lista? Måste jag bocka bort samma 10 fakturor en gång till, dvs varenda gång jag tar fram en lista??
Om jag öppnar en registrerad leverantörsfaktura kan jag ändra belopp och datum. Men det skulle vara oerhört värdefullt om jag också kunde sätta ett kryss i rutan Manuell betalning. Då slipper jag ju få upp alla fakturor som redan är inlagda manuellt.
(Redigerad)
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lars R,

Jag får be om ursäkt att det har dröjt med svar i denna tråden. Gällande kreditfakturor när du har bankkoppling med SEB så skickas inte dessa kreditfakturor över till banken, utan det som händer är att du behöver ha bokfört en kreditfaktura först, när du sedan registrerar en debetfaktura till samma leverantör får du upp en fråga om du vill använda krediten som finns på leverantören för att kvitta mot den nya debetfakturan du nyss bokförde. Du kan då välja att antingen kvitta fakturorna och om det då finns ett belopp kvar på debetfakturan skickas den över för betalning till banken. Du kan även välja att inte kvitta och då finns din kreditfaktura kvar i eEkonomi under obetalda leverantörsfakturor. Jag såg också att informationen gällande just detta inte var så tydlig i vår skriva hjälp och har tagit vidare att vi får komplettera med det.

Angående den andra frågan så kommer du få upp dessa 10 fakturor i exportlistan tills det att betalningarna kommer in till eEkonomi och fakturorna sedan matchas som betalda. Då kommer de inte längre att synas i listan över fakturor att skicka till banken för betalning. Möjligheten till att bocka i "Betala manuellt" finns innan du har bokfört fakturan vilket gör att den inte kommer med i listan för export till banken. Jag förstår att det hade varit önskvärt för dig i detta läget att kunna bocka i den även efter att fakturan är bokförd men i dagsläget finns funktionen enbart innan fakturan är bokförd.

Ha en fin dag!
/Theodor
Foto på Lars R

Lars R

Tack för bra svar. En fråga till dock. Om kreditnotan är större än någon faktura kan jag då kvitta mot mer än en debetfaktura?
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen,

Det stämmer, om kreditnotan som du har bokfört är på större belopp än debetfakturan du skapar så kommer debetfakturan vara "helt betald" och kvittad men kreditfakturan kommer finnas kvar för att kvitta mot en annan debetfaktura. Du kan alltså bokföra kvittningen trots att kreditnotan är på större belopp, kreditfakturan finns då kvar med ett återstående belopp som du sedan kan kvitta mot någon annan debetfaktura eller tills du skapar en ny debetfaktura för samma leverantör då du får upp samma meddelande om du vill använda krediten.

Hoppas detta kan förtydliga.

Trevlig helg!
/Theodor 
Foto på Lars R

Lars R

Perfekt! Tack!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.