Supporten tipsar - Semesterlön i eEkonomi Lönebesked

  • 8
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Sommartider! Och dags att betala ut semesterlön till anställda. Här förklaras hur du går tillväga i eEkonomi Lönebesked.

Alla som arbetar har rätt till semester i form av lön, ledighet eller ersättning, detta enligt semesterlagen. Detta gäller oavsett anställningsform.

Semesterlön beräknas vanligtvis enligt två olika modeller; sammalöneregeln eller procentregeln.

Om en anställd har fast vecko-eller månadslön använder du sammalöneregeln. Då betalar du, när det är dags för semester, full lön plus ett extra semestertillägg som enligt lag är på 0,43 procent av månadslönen för varje semesterdag.

När du har personer som arbetar i varierande utsträckning under olika perioder, till exempeltimanställda, kan det vara aktuellt att använda procentregeln. Då räknar du ut semester genom att ta hela lönen under intjänandeåret, och räkna ut vad 12 procent av den lönen är – vilket blir den intjänade semesterlönen för den anställde.

För att genomföra detta i eEkonomi Lönebesked använder du lönearten som heter Semesterlön. Det kan också vara fint att komplettera med en textrad som förklarar hur många dagar semesterlönen avser och inom vilken period.




Här kan du läsa mer om hur man hanterar semesterlön.

Ha en fin sommar!
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 8
  • 3
Foto på Marika

Marika

  • 302 poäng 250 badge 2x thumb
Hej, vi har ett fåmansbolag, AB måste man betala ut semesterlön? Det är bara jag och min man och vi äger bolaget.
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

  • 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Nej, det är upp till er hur ni vill göra då ni står som ägare.

/Karl
Foto på Gottfrid

Gottfrid

  • 60 poäng
om jag förstår det hela rätt så använder man alltså ingen specifik "semesterlön" utan kör det som en vanlig lön + semestertillägg enligt 0,43% av månadslön per semesterdag enligt ovan och sedan lägger en manuell kommentar om antal uttagna semesterdagar på lönebeskedet?

Är det ngt mera som man behöver justera i efterhand för att det ska bli rätt med semestern i eekonomi eller är det bara detta?
(Redigerad)
Foto på Amrit

Amrit

  • 3,858 poäng 3k badge 2x thumb
Hej.

Jag har Visma Lön 100 och en nyanställd som anställdes 2017-02-01.
När jag lägger upp semesterlönen så står det att han har totalt 25 dagar betald semester att ta ut, men det borde ju inte stämma då han blev anställd 2 månader innan semesterårsslutet gjordes.
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag bryter ut din fråga till en egen tråd då den rör Lön 100!

Moa

Du hittar den nya konversationen här: Semesterdagar för nyanställd - Lön 100