Slutlig skatt AB - Administration 1000

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)

Hej,

har läst flera trådar i ämnet, men blir väldigt osäker och behöver lite hjälp!

Gör bokslut i ett AB där man månadsvis bokat F-skatten direkt ut från 1930 och motkonto 2510. Man har alltså inte använt 1630.

Nu kom slutskattebeskedet för 2016 där man har fått restskatt. Detta ska vara betalt 2018-03, alltså inte under det bokslutsår som nu avslutas, 2017.

Ska jag låta beloppet på 2510 stå kvar orört vid bokslutet och endast bokföra det 2018 då pengarna går ut från 1930?

Ska jag vid detta bokslut boka upp mellanskillnaden av slutlig skatt och tillgodoförd skatt så att beloppet är korrekt på konto 2510 när det ska betalas?

Eller hur ska jag hantera denna slutliga skatt i bokslutet?

Har nog snurrat till det lite för mig.

Stort tack för all tillgänglig hjälp!

Foto på Anna

Anna

• 264 poäng 250 badge 2x thumb
  • förvirrad

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 71,830 poäng 50k badge 2x thumb
Ja det är rätt att låta konto 2510 vara över bokslutet med anledning av den slutliga skattesedel för 2016.
Eftersom du arbetar i AB-form bör du ta tillfället i akt att även ta med 1630 kontot i den löpande bokföringen framgent eftersom reglerna säger så.

Nu är det däremot bra att kontrollera att slutskattsedeln för 2016 stämmer med den beräkning som gjordes vid tidpunkten för bokslut 2016 och veta om något behöver korrigeras.

Konteringen som blir aktuell i mars 2018 går till som sådan 

Den slutligt framräknade skatten för 2016 konteras;

Konto 2510 debet och konto 1630 kredit

Den preliminärt debiterad skatten under 2016 (som också inkluderar sen f-skatt som betalades i januari 2017) konteras:

Konto 1630 debet  och konto 2510 kredit.

När eventuell restskatt betalas ska den konteras:

1630 debet och 1930 kredit, sedan är det klart om skatten var rätt beräknad från början.  

Mikael Pettersson
Foto på Steff66

Steff66

• 496 poäng 250 badge 2x thumb

Undrar lite samma sak. Men jag har med 1630 men blir fundersam då jag inte vet vilken summa som ska ligga på konto 2510 nu efter årsslutet. Tror att det hänger med något gammalt eventuellt. Hur kan man veta vad som ska vara på detta konto.

Du skrev

" Nu är det däremot bra att kontrollera att slutskattsedeln för 2016 stämmer med den beräkning som gjordes vid tidpunkten för bokslut 2016 och veta om något behöver korrigeras."

Och vad ska man kolla på? har du exempel och på ev korrigering och hur den utförs.

Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,444 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Steff66,

Då jag ser att du har skapat en egen tråd i ämnet Reglera konto 2510» så kommer vi att besvara den istället och låter frågan i denna tråd ligga obesvarad.

/Cecilia