Svårt att fylla i formuläret för att lämna adressuppgifter - Webshop

  • 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • (Redigerad)
Kunderna klagar på att det är svårt att rätt fylla i adressuppgifter i Visma och det håller jag med om. Det resulterar också i många telefonsamtal , det är krångligt både för mej och kunden. Jag skulle uppskatta om Visma kunde göra förändringar som underlättar ifyllandet./Irma
Foto på Irma

Irma

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

  • 2
Foto på Grafström

Grafström

  • 140 poäng 100 badge 2x thumb
Vi har också lite funderingar kring detta. Vi tappar massor utav trafik i kassan och vår misstanke är att det är på grund utav att det är så många steg innan köp. De flesta andra webshoppar kan fylla i adresser och dylikt baserat på personnummer. Väldigt smärtfritt i jämnförelse.

Kassan behövs designas om!
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

  • 5,080 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Irma och Grafström,


Tack för er feedback och för att ni tar er tid att skriva på forumet! De inställningar som i dagsläget finns att göra för kassa-sidan kommer man åt genom att gå till Shopinginställningar - Kassa.


Gällande kassan och adressuppgifterna som behöver fyllas i, vad exakt är det som ni och kunderna tycker är svårt att fylla i? Om det är antal fält, vad som är krävande eller något annat som ni tycker borde vara annorlunda?


Som jag förstår er hade ni även önskat en funktion där man fyller i personnummer eller orgnummer och att resterande uppgifter då fylls i automatiskt?


Återkoppla gärna med lite mer information och vad exakt i beställningssidan som ni skulle önska såg annorlunda ut så lyfter jag det vidare till vår utvecklingsavdelning.


Ha det fint!
/Theodor
Foto på Grafström

Grafström

  • 140 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Theodor!

Det stämmer, i vårt fall så har upplevelsen varit betydligt smidigare om en del uppgifter hade kunnat hämtas automatiskt via personnumret. Enligt vad vi kan se så tappar vi mycket trafik i just kassan. 

Vad detta beror på kan man ju spekulera i. Men såvitt jag kan tolka det så är större mängden trafik vi mottar via mobiltelefoner. Och ser man till hur payson checkout fungerar så är det väldigt mycket information som skall fyllas i redan innan man kommer till själva modulen. Det måste gå att strömlinjeforma det flödet bättre.