Svensk byggmoms på faktura från Litauen? - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag ska bokföra en leverantörsfaktura från ett Litauiskt byggföretag för byggtjänster utförda i Sverige (de har fakturerat i EUR och inte lagt på någon moms). Vi är också ett byggföretag. Vad jag förstår ska det behandlas exakt som när det är ett svenskt byggföretag vi köpt tjänsten av, det vill säga deklarera i ruta 24 på momsdeklarationen. 

Min fråga är hur det ska hanteras bokföringsmässigt, ska det precis som ett svenskt byggföretag bokföras debet 4425, debet 2647 och kredit 2617?
Har det något att göra med om de Litauiska företaget har svensk F-skatt/momsregistrerad i Sverige eller har sitt fasta driftsställe här (svårdefinierat)? Känner mig förvirrad..
Foto på Emma

Emma

• 322 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

• 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 25,762 poäng 20k badge 2x thumb
Du är helt rätt på det.

Svensk BYGGMOMS går före EU-moms så du har omvänd momsskyldighet precis på samma sätt som om det vore svenska byggföretag.

Där bör stå på fakturan att det är omvänd moms som tillämpas.

//Davor P
Foto på Emma

Emma

• 322 poäng 250 badge 2x thumb
Ok, tack. Då ska det alltså bokföras debet 4425, debet 2647 och kredit 2617 och på fakturan ska de alltid stå "reverse charge".
Måste det Litauiska företaget ha svensk F-skatt för att man ska hantera det som ovan?
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 25,060 poäng 20k badge 2x thumb
Du bör säkerställa att företaget är momsregistrerat i sitt hemland.

Till hjälp kan du gå in på http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do 

Detta leder dig till VIES (VAT Information Exchange System) - Kontroll av momsregistreringsnummer

//Davor P