Swish utan kassaregister - Visma Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)

Hej!

Vi hanterar inga kontanter utan endast fakturering. Men ibland löser vi det med izettle för kunder som kanske är dåliga på att betala, så dom får göra en förskottsbetalning innan dom går härifrån. Eller kan det vara att vi står ute på en mässa och då säljer något.

Vi kommer aldrig upp i beloppet för var gränsen går för att skaffa kassaregister.

Vi ska nu stå på en mässa och kommer ha betalningsalternativet swish, som jag har kopplat till vårt bankkonto.

Vad behöver jag för underlag för denna betalning till bokföringen?

När vi har sålt med izettle så har jag loggat in på izettle och där kunnat ta ut underlag som specar vad vi sålt och momsen på det, sen har jag haft det som bokföringsunderlag.

Men det kan jag väl inte få ut på swish?

Jag tänker mig att när man går in på bankkontot och kollar så borde där finnas en länk man kan trycka på för betalningen som kommit in, så man får ut ett underlag från banken i alla fall. Kan man använda det som bokföringsunderlag och bokföra

1930 D
3010 K
2610 K

Eller måste man göra en kontantfaktura i programmet?

Foto på Sara

Sara

• 912 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Peter R

Peter R

• 3,374 poäng 3k badge 2x thumb

Vi har handelsbanken och där finns det ingen länk att gå in via som visar vilka som swishat. På vårt kontoutdrag redovisas bara namnet på betalaren och beloppet. Nu har vi ett kassaprogram där vi redovisar försäljningen men in min värld så är en kontantfaktura ett bra alternativ. Om inte annat så vill kanske kunden har ett kvitto/underlag på vad hen har köpt, samtidigt blir det ju rätt i bokföringen.

(Redigerad)
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 26,984 poäng 20k badge 2x thumb
Kan man inte lägga det som en "vanlig" faktura och betalningsvillkoret "0 dagar netto" och benämningen SWISH, Kort/IZettle eller något sådant.

Då hamnar ju betalningen på "rätt" konto och inte som en kontantbetalning på konto 1910.

//Davor P
Foto på Conny S

Conny S

• 812 poäng 500 badge 2x thumb
iZettle har en funktion där du kan registrera både kontanter och swish. Använder det själv inte men det verkar som om du kan få ut underlag precis som vid kort-betalning. Kolla det!

//Conny