Systemet låser vid "läser in mall" vid utskrift - Administration

  • 1
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
När jag ska skriva ut våra fakturor till SpeedFeed så stannar systemet ofta av och låser sig med texten "Läser in mall". Många gånger får man stänga ned Visma för det blir total låst, andra gånger hoppar det igång igen efter en stund.
Vad kan det bero på? Vad kan jag göra?
Foto på Helena

Helena

  • 352 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

  • 1
  • 2
Foto på Helena

Helena

  • 352 poäng 250 badge 2x thumb
Detta är ett problem men valde fel....
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

  • 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Helena!

Eftersom ni har en integration mot Administration från SpeedFeed får jag be dig att kontakta leverantören för det programmet för att få hjälp. Det är de som bygger kopplingen mot Visma Administration.



Hoppas det löser sig!
Foto på Helena

Helena

  • 352 poäng 250 badge 2x thumb
Det händer även ibland av utskrift av kontantnota så jag tror kanske problemet ligger någon annanstans?
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

  • 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Okej, då skulle jag behöva veta lite mer om vad det är som händer i programmet.

Hur ofta får du felmeddelandet vid de olika utskrifterna och får du samma felmeddelande?

Jobbar ni i ett nätverk? Fungerar det i så fall på er serverdator? Får alla medarbetare samma fel?

Blir det någon skillnad om ni använder en annan utskriftsmall?

Gör en registervård på de gemensamma filerna. Det gör du genom att gå in under Arkiv - Registervård och flik 2 gemensamma filer. Testa sedan om ni får samma felmeddelande i programmet.

Foto på NR

NR

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb
Jag får samma problem när jag försöker mejla order. Programmet låser sig totalt. Har nu hänt två gånger. Det går inte ens att starta om programmet via aktivitetshanteraren, utan jag tvingas starta om hela servern.

Intressant att ett system som har funnits så pass länge fortfarande lider av allvarliga buggar.
Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

  • 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej NR!

Det är inget känt fel hos oss vad jag känner till. Händer detta varje gång du ska mejla en order? Händer samma sak om du väljer att förhandsgranska orden? Har du gjort en egen mall så skulle du som Elin skriver här ovan kunna testa att välja in en standard mall för att se om det kan ha med mallen att göra. Skulle det inte lösa sig skulle jag rekommendera dig att vände dig till vår support så får vi kolla vidare på problemet.

/Fredric  
Foto på HammarsV

HammarsV

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Detta händer med viss regelbundenhet hos oss, ungefär en gång om dagen senaste veckan. Det har eskalerat ifrån ungefär en gång i månaden. Felet uppstår när man ska skriva ut en direktfaktura på en vanlig nätverksskrivare.
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

  • 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej alla!

Vid meddelandet: "Läser in mall" och där programmet låser sig i den vyn, kan man testa nedan åtgärd:

Gå in i företaget under Hjälp Om Visma AdministrationSysteminfo, välj att utforska företagskatalogen. Öppna upp filen FTG.ini, leta reda på tabben [Filutskrift].
Under [Filutskrift] finns de olika datorerna/användare som finns i nätverket, samt deras sökväg vart de vill spara ner utskrivna filerna.
Radera allt som finns under just denna tabb. (var noga med att inte ta bort något annat i filen). Spara ini-filen och stäng ner den. Starta om Programmet.

Fortsätter problemen även efter detta får ni gärna kontakta oss på nytt så felsöker vi vidare.

Tack för era inlägg!
Foto på HammarsV

HammarsV

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb
Tack så mycket då provar vi detta och återkommer om problemen kvarstår.