Ta bort gamla artiklar

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
Hej!
Finns det någon möjlighet att ta bort gamla artiklar från artikelregistret? Jag har fått en ny prislista från min leverantör som innehåller nästan 17000 artiklar. Det tillkommer 2-3000 artiklar varje år samtidigt som det försvinner nästan lika många. Det bygger upp registret varje år. Jag skulle behöva rensa bort gamla artiklar.
Foto på pools

pools

• 332 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Carina Lindholm

Carina Lindholm

• 1,958 poäng 1k badge 2x thumb
Tror det är svårt om det finns historik på ett artikel nummer, men kan du inte bara inaktivera de som inte gäller längre?
Carina
Foto på pools

pools

• 332 poäng 250 badge 2x thumb
Tack för svaret Carina!
Jo, jag kan inaktivera eller ta bort gamla artiklar manuellt, men mitt artikelregister innehåller nu över 40 tusen artiklar och jag behöver bara de senaste 17 tusen som min leverantör har i sin prislista. Plus ett antal tusen som andra leverantörer har. Det blir omöjligt att markera över 20 tusen art. manuellt och sen ta bort dom. Och jag kan inte heller bara radera registret och börja om från början, det skulle också bli ett Sisyofosjobb.
Foto på Carina Lindholm

Carina Lindholm

• 1,958 poäng 1k badge 2x thumb
Ops många artiklar, glad vi inte har så många. Önskar dig lycka till!
Carina
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Ett tips är att använda funktionen Kommando - Markeringshjälp. Där kan du genom olika urval automatiskt markera de artiklar som ska raderas. När de sedan är markerade kan du ta bort alla på en gång.

En förutsättning för att kunna ta bort artiklarna är att de inte har något lagersaldo och att alla transaktioner på artikeln har bokförts genom en lagerförändringsjournal. Om så inte är fallet går det endast att göra dem inaktuella, men även då kan du använda markeringshjälpen.