Avidentifiera kund - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

I samband med att GDPR införs kommer jag behöva ta bort kunder ur mitt kundregister. Enligt vad jag kan läsa mig till går det dock inte att radera kunder i Visma eEkonomi Smart, utan bara att inaktivera dem (jag har fakturerat dem). Hur bör jag göra?
Foto på Bjorn

Bjorn

  • 302 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Bjorn

Bjorn

  • 302 poäng 250 badge 2x thumb
Hej igen, såg nu att ni säger att man ska "avidentifiera" kunden. När jag är inne i redigeringsläget hittar jag dock ingen knapp för att avidentifiera. Kan ni hjälpa mig att hitta den funktionen?
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,672 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Bjorn! 

Det är på gång med en funktion för att kunna avidentifiera kunder, den är dock inte på plats ännu. Men vi är snart där! 
Med andra ord så är inte hjälpen och programmet riktigt synkade just nu. 
Jag ger dig en uppdatering när funktionen är på plats. 
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,672 poäng 10k badge 2x thumb
Nu finns funktionen på plats i programmet :) 
Inom väldigt snar framtid kommer samma funktion till leverantörer också. 
Foto på Kjell Nygren

Kjell Nygren

  • 336 poäng 250 badge 2x thumb
Var finns den? Såg den när jag skulle lägga upp en ny kund. Men finns inte på gamla kunder
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 14,234 poäng 10k badge 2x thumb
Nere i vänstra hörnet av sidan när man redigerar en kund. Knapp ”Avidentifiera”. Jag såg den inte heller först.
Foto på Kjell Nygren

Kjell Nygren

  • 336 poäng 250 badge 2x thumb
Har tittat flera gånger, finns inte. Bara när man lägger till en ny kund.
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,404 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Kjell,

Om det är så att du inte ser knappen med "Avidentifiera" på gamla befintliga kunder, kan det kanske vara så att just den kunden du tittar på då inte har ett organisationsnummer eller personnummer upplagt på sig?
Då har man ej det alternativet.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 14,214 poäng 10k badge 2x thumb
Förstår jag det rätt att hela Avidentifireingsfunktionen i detta fallet är kopplat till förekomsten av ett person-/org-nummer? Vad är skälet till det? 
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,672 poäng 10k badge 2x thumb
Hej! 

Jag hoppar in här med ett förtydligande. 

På en kund så ska du antingen kunna Ta bort eller Avidentifiera längst ner till vänster på kundkortet. Valet Ta bort har du på kunder som du inte har något försäljningsdokument kopplat till, dvs "oanvända" kunder. 
Avidentifiera finns på kunder som någon gång i tiden har haft ett försäljningsdokument knutet till sig, det kan vara en offert, order eller faktura. 

Det ska inte vara beroende till om det finns ett personnummer eller organisationsnummer på kunden. Något av alternativen ska alltid finnas på kunden. 
(Redigerad)