Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Khedron Wilk
CHAMPION

Ta emot utlandsbetalning och valutaväxling

Jag gillar när man blir postivt överraskad av de system man använder, känslan "Ha, det där var ju smidigt!"

Efter att nu fått betalt av vår första utländska kund så vill jag utrycka mitt gillande över hur smidigt detta var i eEkonomi. Jag kan tänka mig att för större organisationer med fler kunder och fler kundfakturor än oss så kan det behövas något mer men för oss är det fullt tillräckligt för stunden.

Vi har automatisk hämtning av kontoutdrag på både vårt Företagskonto och Valutakonto.

När vi bokförde betalningen för fakturan, som kom in på vårt Valutakonto hos banken) så bokade valutavinst/förlust upp automatiskt. Inget vi behövde tänka på.

Och nu när vi växlat valuta (tekniskt sett har vi köpt svenska kronor och betalt med euro) så anger vi bara att inbetalningen till Företagskontot är en Utlandsbetalning och sedan verkar det som vi kan hantera det hela som en "Överföring mellan egna bankkonton" - från Valutakontot till Företagskontot. Jag har visserligen inte provat det steget än men jag antar att systemet automatiskt bokar upp en ny Valutavinst/förlust. Så jag chansar lite när jag skriver det hr berömmet... 🙂 

Gillar verkligen de här två delarna av att hantera fakturor och betalningar i annan valuta.
För oss var detta något nytt och vi var lite oroliga över hur vi skulle sätta oss in i hur det fungerar men i det här fallet var det smidigt tack var den inbyggda funktionalitet i eEkonomi.

Tack!

3 SVAR 3
Pacsac
CHAMPION


lite för tidig chansning, men eftersom in/ut beloppet redan är växlat mot kursen så blir det ju ingen valutakurs vinst/förlust, däremot så "bulkar" man upp en diff på valutakontot (€ 1 659.- = bokfört värde SEK 189 500.- för mig idag)

överföring mellan egna konton kunde fungera MYCKET bättre varför skall det behöva handpåläggning (utlandsbetalning, nja... )?

Men annars har betalning till och från utlandet fungerat utmärkt dom senaste åren.

Jo tack, vi märkte det igår och jag är rätt irriterad just nu och känner att jag inte kan stå för det beröm jag skrev ovan. Jag återkommer senare idag och skriver mer om det.

Känns lite hysteriskt att jag skall behöva göra manuella verifikationer för att boka upp kursvinst/förlust när systemet reda har all information.

Känns ännu lite mer hysteriskt att jag måste tillåta manuell kontering på min bankkonton med automatiska kontoutdrag när eEkonomi sedan som en följd av upplåsningen varnar mig i varje steg jag tar.

I ett försök att inte bara gnälla utan göra något konstruktivt så har jag skrivit ett utvecklingsförslag.

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/forbattrad-hantering-av-valutavaxling-i-eekonomi?rfm=1&...