Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ta ut intjänade dagar i förväg

Hej.

Hur gör jag när jag har en anställt som har jobbat redan 10 år och han ville ta semester nu under jul. Han tog hela 2017 semestern på sommaren och nu ville han ta 2018 års semesterdagar. Jag tyckte att det är ok men hittar inte nånstans hur jag gör den i hans lönebeskedet.

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Supporten tipsar: Förskottssemester i Lön 300/600.

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 
Förskottssemester tillämpas i regel bara första året du blir anställd. Den förskottssemester den anställde tar ut brukar räknas upp i en förskottsskuld som den anställde blir skyldig om de slutar inom 5 år. De flesta företag skriver av den om den anställde har varit anställd längre än 5 år.

I ditt fall låter det inte riktigt som förskottssemester utan bara som att han vill sno av de dagar han inte tjänat in ännu, vilket man inte brukar få göra och därför hanteras det inte heller i löneprogrammet. 
Du kommer aldrig kunna registrera uttag av de intjänade dagarna i löneprogrammet utan kommer manuellt få hålla koll på dagarna. 
Du kan lägga till fler betalda dagar på den anställde, men då får dom också det värdet som är för detta året och det vågar jag inte svara på om det blir rätt eller inte. 
Har du lagt på betalda dagar så får du hålla koll på hur många och ev. dra av dessa på den anställde efter semesterårsavslutet.
Under tiden så kommer semesterskuldlistan att visa fel värde. 

Så, som sagt, detta kan inte hanteras i löneprogrammet men kanske är någon annan användare som har tips på hur dom har gjort vid ett sånt här tillfälle 🙂

/Sanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om nån vill ta semester i mars, och dagarna egentligen inte får tas ut förrän i april brukar jag göra så här:

MARS: Tjänstledigt (eller obetald semester) samt ett löneförskott som täcker avdraget.
APRIL: Uttag av mars månads semesterdagar, men radera raden semesteravdrag och reglera förskottet i stället.