Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Simon_13
MEDLEM

Ta ut stor lön i dec för att nå brytpunkt - eEkonomi

Hej,
Ska göra sista lönebeskedet för året och vill uppnå brytpunkten på 468 000.
Jag skall alltså ta ut en bruttolön på ca 100 000 nu i december för att uppnå den summan.
Problemet är bara att programmet räknar med statlig skatt och kommer långt över den skatten jag ska betala för året (ca 128 000 på 468 000).
Ska jag då fylla i månadslön tills skatten som kvarstår uppnås och sedan ta resterande på "Tillägg efter skatt" (dvs ingen skatt på den summan)?
Tacksam för snabbt svar!
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej
Det finns i skatteverkets skattetabeller anvisningar hur du ska hantera engångsbelopp - i ditt fall dina 100 000 kr - i olika inkomst-intervall och det torde finnas samma möjligheter att hantera skatten i ditt program.. Annars får du tukta programmet så det rättar sig efter det skattebelopp du har räknat fram i just ditt fall.

Jag jobbar i Lön 600 och där finns ett val som heter Manuellt beräknat skatteavdrag - kanske du har tillgång till något liknande

Mikael

Hej,
Tack för ditt svar. Vet inte hur det blir med arbetsgivaravgift osv. Men hittade ett mer logiskt sätt nu. Dvs sätta 100 000 kr på månadslönen och sedan använda "Extra skatt", och där sätta ett + tills jag är nere på den skatten jag skall betala. Borde kanske fungera? Då borde ju även arbetsgivaravgiften bli rätt dvs räknad på 100 000. I mitt tidigare förslag blir ju arbetsgivaravgiften räknad på ett för litet belopp.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätt gjort
Ja huvudsaken du når det belopp som gör att skatten blir rätt i förhållande till inkomsten.
Arbetsgivaravgiften blir ju 31 420 kr för just denna lön - 100 000 kr - oavsett skattens storlek.

Mikael