Tack Skatteverket för att ni förenklar vårt företagande!

• 0
  • 16
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Kära handläggare på skratteverket,
Jag blir apatisk vill inte äta, kan inte sova och känner att jag ser konstiga saker när jag läser dom nya reglerna för representation från 2017. Och då har jag ändå inte druckit något då det verkar bli en dyr historia..

Men hej vi som inte har en ekonomiavdelning med 3 st som är enbart dedikerade för att reda ut företagets representationskvitton hur är det tänkt att vi nu ska ha tid och ägna oss åt företagets kärnverksamhet?

I stället för att hjälpa våra kunder får vi skaffa en Texas kalkylator med alla ko-sinus och pi-funktioner och andra tangenter med mysko krumelurer på som finns att tillgå för att till slut få fram att vi får dra av 36 kr per person i ingående moms såvida inte någon av deltagarna fick för sig att äta för 61% och dricka för 39% då är det kört med kalkylatorn. 

Då får vi lägga upp en databas i Microsoft Accsess och skapa ett diagram som vi slutligen skapar en pivot tabell av såvida vi inte väljer schaman.. ursäkta schablon metoden. Men den kan överridas av inkomstbeskattningen och då är det helt kört med egna beräkningar.

Kära handläggare
Ta 3 djupa andetag och läs nedanstående lugnt och sakta 3 gånger.
Smaka på varje ord och känn den djupa aromatiska tonen av bitterört, sorg och mörker.

Du förstod inte innebörden?
Välkommen! Det gör inte vi andra heller. Men vi förstår att ni förstår att vi förstår att vi inte längre ska representera.

Kära handläggare!
Hade det inte varit enklare att bara skriva:
Vi ber om ursäkt för allt krångel i det förgångna med representation!
Nu får det räcka, nu går vi all in och förenklar företagandet för alla i vårt avlånga land.Ät och drick tills ni storknar och boka upp 36 pix på 2641, that ́s it!

Noop! 
I stället fick vi nedanstående: Som ett brottstycke ur 7:e inseglet med Ingmar Bergman eller En dramatisk dagbok med Lars Norén. Varken dom som skrivit eller spelar förstår vad det handlar om.

Kära programanvändare,
Här är årets present 2017 till oss alla:

Du förstod inte? Bara läsa igen och igen och igen...;)

Själv har jag bokat av alla kundbesök den närmaste tiden, måste läsa. Det ger ju mindre skatteintäkter till handläggaren & Co men spelar roll dom kommer få sina 36 pix när jag förstått allting i slutet på året.

Redo..?

Representation
Du får göra avdrag för moms vid representation om kostnaderna har ett omedelbart samband med verksamheten som när representationen ingår som ett naturligt led i affärsförhandlingar eller vid personalvård.

Du ska också ha en verksamhet där du har rätt att få tillbaka eller är skyldig att betala moms. Representation kan till exempel ske i samband med en lunch eller middag eller i samband med ett mingel där det enbart finns drycker.

Så här mycket får du göra avdrag för

Om du i samband med representation har kostnader för mat och dryck får du göra avdrag för moms på ett underlag som får vara högst 300 kronor exklusive moms per person och tillfälle. Du kan göra avdrag med högst 36 kronor per person om kostnaden enbart gäller mat och alkoholfri dryck.

• Om kostnaden för mat och dryck eller enbart dryck är högst 300 kronor exklusive moms per person och tillfälle, får du göra avdrag för hela momsen.
  • Om kostnaden överstiger 300 kronor exklusive moms och gäller både mat och alkoholdrycker, ska den andel av underlaget som gäller mat beräknas genom en proportionering utifrån de faktiska kostnaderna exklusive moms för mat respektive alkohol. I vissa fall kan du istället välja att beräkna avdraget enligt en schablon.
Beräkna avdrag med schablon

Om det i måltiden ingår både mat och alkoholdryck kan du beräkna avdraget med hjälp av en schablon. Enligt schablonen får du avdrag för moms på 46 kronor per person och tillfälle under förutsättning att kostnaden är minst 300 kronor exklusive moms per person. Dessutom ska debiterad moms vara minst 46 kronor per person och tillfälle.

Andra regler gäller vid inkomstbeskattning

Vid inkomstbeskattningen är utgifter för förtäring inte avdragsgilla annat än om det är fråga om förfriskningar och annan enklare förtäring som inte kan anses som en måltid och som är av mindre värde. Exempel på enklare förtäring som inte kan anses som en måltid och som är av mindre värde är läskande alkoholfri dryck, kaffe, te respektive kakor, bullar, frukt och en enklare smörgås som inte ersätter en måltid.

Exempel:

Ett bolag har i samband med en affärsförhandling haft kostnader för middag på totalt 1 758 kronor för tre personer. Kostnaden för mat är 900 kronor exklusive moms och kostnaden för starköl är 600 kronor exklusive moms. Restaurangen har tagit ut moms med 258 kronor (12 % på 900 kronor och 25 % på 600 kronor). Bolaget bedriver en momspliktig verksamhet.

Av den totala kostnaden exklusive moms avser 60 procent (900/1500) mat och 40 procent (600/1500) starköl. Bolaget har rätt att göra avdrag för moms på ett underlag som uppgår till 900 kronor exklusive moms (300 kronor x 3). Av detta belopp ska 540 kronor (60 % av 900 kronor) avse mat och 360 kronor (40 % av 900 kronor) avse starköl. Bolaget har därför avdragsrätt för moms med 12 % på 540 kronor och 25 % på 360 kronor, alltså totalt med 154,80 kronor.

Om bolaget istället väljer att beräkna avdraget med schablon blir avdraget 138 kronor (46 kronor x 3).

En middag kan inte ses som en sådan enklare förtäring som innebär att fullt avdrag medges vid inkomstbeskattningen.

'Med kärlek

Handläggaren

P.S. Svårt och se någon som säger " Jag kan ta notan i fortsättningen" ;)

MVH

Kenneth
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
  • Förvirrad är bara förnamnet

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 16
Foto på Ing-Mari

Ing-Mari

• 620 poäng 500 badge 2x thumb
Underbart skrivet.
Foto på Irre

Irre

• 988 poäng 500 badge 2x thumb
Amen!
Foto på Alingo

Alingo

• 1,188 poäng 1k badge 2x thumb
WOW! Blir kanske fler springnotor nu då?
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 49,070 poäng 20k badge 2x thumb

applåd

Foto på Jonathan Söder

Jonathan Söder

• 1,346 poäng 1k badge 2x thumb

Jag tycker att de nya reglerna spar tid för mig.

Nu slipper jag räkna fram hur mycket som är avdragsgillt eller inte samt att all moms är avdragsbar om man äter för mindre än 300kr exkl moms per person. Vilket i mitt fall är nästan all representation. Och kostar det mer är det ju enkelt att använda schablonen på 46kr om det är både mat och alkohol eller maxbeloppet på 36kr(12% av 300kr).

MVH
Jonathan

Foto på Alingo

Alingo

• 1,178 poäng 1k badge 2x thumb
Du borde jobba där; du skriver så man förstår!
Foto på Lotta

Lotta

• 5,044 poäng 5k badge 2x thumb
Jonathan, kan du förklara den här notan så jag förstår vad jag ska göra. Vilka konton ska användas och vilka belopp? Jag hade en som gjorde en film åt mig som jag bjöd på mat. 

Foto på Ludolf

Ludolf

• 2,504 poäng 2k badge 2x thumb
Jag tar mig friheten att svara fast jag inte heter Jonathan. Det har ju trots allt gått 2 veckor.

Väljer du att bokföra det som representation (det är ju det den här tråden handlar om) blir det jättelätt:
6072 181,25
2641 21,75
1930 -203,00

Men det är inte säkert att det är tillåtet som representation. Är det "betalning" för filmen måste du hantera det som lön, men det är inget nytt. Så har det varit i årtionden.
Foto på Peter R

Peter R

• 3,374 poäng 3k badge 2x thumb
Klockrent! Den delar jag...
Foto på Christel

Christel

• 6,320 poäng 5k badge 2x thumb
Ja, detta är verkligen inte enkelt. Framför allt inte enkelt att förklara för företagaren, du får dra av moms men inte kostnaden..
Foto på Jonathan Söder

Jonathan Söder

• 1,346 poäng 1k badge 2x thumb

Det är bara att skylla på EU! =) Eller tacka.

EU säger att inget medlemsland får försämra momsregler så Skatteverket kunde inte ta bort momsen, vilket de säkert egentligen ville. Nu gjorde de istället momsavdragsreglerna bättre så att alla andra alternativ (Porsche-domen) inte är bättre längre.

/Jonathan

Foto på LW

LW

• 20,874 poäng 20k badge 2x thumb
:-)
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

:-)

Och som om inte detta vore nog - vem bestämmer om den alkoholfria drycken är läskande eller inte?

Foto på Lena

Lena

• 2,288 poäng 2k badge 2x thumb
Så jäkla bra skrivet!
Foto på Jenny

Jenny

• 806 poäng 500 badge 2x thumb
Jättebra skrivet!
Foto på AllFixarTjänster

AllFixarTjänster

• 270 poäng 250 badge 2x thumb
Fantastiskt kul skrivet .............så mycket arbete för ett så litet avdrag .

Strunta i det lilla avdraget .............höj vinsten .......o få högre pension !!!
Foto på Ludolf

Ludolf

• 2,554 poäng 2k badge 2x thumb
Det här kåseriet skulle du ju skrivit 2014. Nyheten 2017 innebär ju en förenkling, om än liten: Det som inte är moms är ej avdragsgillt. I övrigt är det samma beräkningar 2017 som de senaste åren.
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Tack Skatteverket - Del 2

Helt fantastiskt!
Skatteverket gav oss en räknesnurra som gjorde att livet blev ljusare igen, det var verkligen busenkelt att få fram rätt belopp på vilken bjudning som helst, med mat med sprit och hela mellevippen.

Det kändes bara för enkelt för att komma från den här instansen men under har ju hänt förr tänkte jag i mitt stilla sinne och blev glad på riktigt.

Fast inte...

Så när allt kommer till kritan så är det ju faktiskt bättre att ha en bunt matkuponger
i börsen;)

MVH

Kenneth
(Redigerad)
Foto på Eva E

Eva E

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
Hittad ditt underbara inlägg ska dela det bland annat med personal som jobbar på skatteverket !!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.