Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Täckningsbidrag i Resultaträkningen, lagerförändring

När jag tittar på RR på månaden har jag ju svårt att se hur TB försäljningsmässigt ser ut eftersom det hamnar en kostnad eller intäkt på 4090 som styrs av ökningen eller minskningen av varulagret. Den ökningen eller minskningen skulle jag vilja ha på en separat konto. Det blir ju annars svårt att se i RR hur bra eller dåligt vi tagit betalt för lagervarorna. Tänker jag helt fel eller hur hanterar andra det?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mia,

jag vet inte om jag är med fullt ut gällande din fråga, men jag försöker och är jag helt ute och snurrar får du återkomma med motfrågor. Lagerförändringen byter man lättast från konto 4090 via att ändra i artikelkonteringen på de aktuella lagervarorna, det går givetvis bra att massuppdatera alla artiklar.

Anledningen till att Administration använder både tex. 4990 och 4010 för att boka upp kostnaderna av inköp är att vi använder oss av indirekt redovisningsmetod vid uppbokning. Detta gör att man kan få fram tre olika uppgifter beroende på vilket/vilka konton man tittar på:
  • Om du vill se kostnaden (efter försäljningen) tittar du på 4010 minus 4990
  • Om du vill se hur mycket du har köpt in, men inte ännu sålt tittar du på konto 4990
  • Om du vill se det totala inköpet för perioden tittar du på konto 4010
Hoppas detta besvarar dina frågor.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Sökte kostnaden för den aktuella försäljningen.  //Mia

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När du skriver att du sökte kostnaden för den aktuella försäljningen blir jag osäker på om du bekräftar att du fick ditt svar i Victors inlägg "Om du vill se kostnaden (efter försäljningen) tittar du på 4010 minus 4990", eller om du menar att du inte fick det. Om du känner att du inte riktigt fått svar på din fråga är det lättare att du ringer till vår support och förklarar vad du är ute efter, för att vi ska kunna förstå precis hur du menar och utreda möjligheten till detta.