Tappar filer mellan Visma 1000 (Utgåva 2018.6 )Swedbank och Bankgiro

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • Besvarad
Vi har bestämt oss för att bli i mer digitala, men tyvärr så går inte leverantörsbetalningar igenom vilket innebär att vi får betala påminnelse hela tiden.

Problem som uppstår är:
Transkod saknas
Betalningar försvinner mellan Visma, bank, bankgiro
Vilket medför att vi betalar ca 1000:-/mån i avgifter.

Vill ha snabb hjälp med ovanstående annars blir vi tvungna att avsluta dessa digitala tjänster som ska underlätta vårt arbete och inte försvåra det.

Vi har varit i kontakt med banken och bankgirot, men det är ingen av dessa som har kompetens att hjälpa eller svara på frågorna.

Mvh
Micke
Foto på Micke

Micke

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

  • 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 21,110 poäng 20k badge 2x thumb
Låter som att detta är ett problem i flera steg.

Hur tar du emot fakturorna idag? Använder du någon typ av extra program eller Visma Autoinvoice hela vägen?

Har du tvingande referens/OCR på leverantörsfakturorna?
Hur sker betalningen till bank? fil?
Hur sker avprickning av betalningar? manuellt eller via retur-fil från banken?

//Davor P
Foto på Micke

Micke

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb

Vi använder oss av Autoinvoice hela vägen, scannade och E-fakturor

Inget OCR-nummer.

Betalning sker  via fil bank, Swedbank

Avbockning via returfil från Swedbank
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 21,110 poäng 20k badge 2x thumb
Detta är normalt onödigt att göra, men i ditt fall rekommenderar jag detta då det verkar vara en sabla pajkastning mellan olika aktörer och di sitter som en hund mellan två matskålar......

Har du tillgång till konto hos inexchange? de sköter fakturorna åt Autoinvoice/Visma?

Här kan du följa flödet via deras webbplats och har därigenom en extra möjlighet att följa flödet av fakturor.

Kontrollera att du får in alla fakturor till ditt system som har kommit till Inexchange.

Stämmer LB-filen som visma skapar överens med vad banken har läst in? Vissa leverantörer KRÄVER OCR och det kan då bli lite problem om denna info inte kommer med. Du bör då få en fil från Swedbank med avvisade betalningar och därigenom även orsak till att betalningen avvisats.

Får du någon betalning som inte prickas av från retur-filen?

Kontrollera med banken vad som gjort att dessa avvisats/ej betalats.

Detta bör man kunna se relativt omgående.

-------

Om det ofta är samma leverantör som gnäller om obetalda fakturor kan det vara läge att ta en diskussion med dem om att även få fakturan som PDF under en period till dess problemet isolerats och lösts.

Med tanke på att 2018.6 är relativt ny bör detta vara ett övergående problem, men ack så irriterande...

//Davor P
Foto på Micke

Micke

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb

Tack för snabbt svar.

Vi har bestämt att backa tills allt fungerar. Vi har gått från att ha full kontroll till att inte veta vilka betalningar som går igenom. Ständigt kontrollerande med bank, återrapporteringsfiler och bankgirot.

Som exempel har vi en betalning som har gått igenom men den är inte med på återrapporteringen nu. Tydligen vanligt förkommande plus en del andra tidskrävande fel.

//Micke


Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 21,110 poäng 20k badge 2x thumb
Backa inte för långt bara. Tyvärr måste man ta en del barnsjukdomar för att kunna lokalisera var problemet uppstår....

När det gäller betalningar som INTE kommit med på återrapporteringen rekommenderar jag att du fingranskar returfiler som är tidsstämplade runt kl 9 på morgonen med beloppet NOLL kronor.

Jag har inte swedbank själv så jag gissar lite.......

Du bör kunna spara/öppna filen som PDF. I denna fil får du med lite tur fram i klartext vilka betalningar som inte godkänns och vad orsaken till returen är.

Om du börjar i den änden tror jag att du kan lokalisera problemet relativt snabbt.

Nästa steg är att bocka för OCR för alla leverantörer som har detta på sina fakturor. Detta ger en extra säkerhet i hanteringen.

//D
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 4,930 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Micke.
För att jag ska kunna hjälpa dig så behöver jag mer information. Vad sa banken, förklarade dom vad Transkod saknas betydde? Är det på banken du får felmeddelandet eller är det i Administration? Funderar på om det är någon landskod eller så som är fel men för att veta det behöver jag se filen. Vilken inställning har du i programmet, skickar du via LB format? Utländska eller bara inhemska?
Kan tillägga att just detta inte har något med Visma AutoInvoice att göra. Har du bekymmer med att hämta eller skicka dina fakturor så är det till oss du vänder dig.