Terminalläge med Visma Lön Anställd

• 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Snart kommer möjligheten att använda en gemensam instämplingsdator i ett så kallat terminalläge.
Funktionen kommer till Visma Lön Anställd som är en uppdatering av Visma Stämpla.

Terminalläget kommer inte finnas på plats vid release av Visma Lön Anställd utan kommer under våren.

Klicka på Följ längst upp till höger i den här tråden för att få mejl när funktionen finns på plats.

Obs! Om du idag använder en äldre dator för att kunna stämpla med den gamla gadget-funktionen till Visma Stämpla så bör du inte uppdatera och överföra uppgifterna till Visma Lön Anställd innan terminalläget är på plats.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,226 poäng 50k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 4
Foto på Anna Svensson

Hej!

Just nu ligger endast terminalläge via en webbläsare i planen, vi tar tacksamt emot era synpunkter på funktionalitet! Skapa gärna nya forumtrådar på de nya önskemålen.

Gadget som fanns i windows 7 har vi inte rekommenderat att använda på nyare operativsystem.

Appen för Visma Stämpla som du kan använda idag i windows 10 är framtagen för windows phone och vår statistik sa tidigare att vi endast hade ca 10 nedladdningar av den appen. - vilket gjorde att vi tog beslut att inte vidarutveckla den.
Appen fungerar inte tillsammans med Visma Lön Anställd.

Nu verkar det ju som att många fler har använt appen i datorn så vi får lyfta det på nytt.

Jag tror att detta var svar på både på GreenMoose och Roberts frågor, hojta annars!
Foto på GreenMoose

GreenMoose

• 536 poäng 500 badge 2x thumb
Gadget som fanns i windows 7 har vi inte rekommenderat att använda på nyare operativsystem.
Appen för Visma Stämpla som du kan använda idag i windows 10 är framtagen för windows phone och vår statistik sa tidigare att vi endast hade ca 10 nedladdningar av den appen. 
Gadgeten använder jag för in/utstämplingar, bara för att ni rekommenderat att inte använda den betyder det ju inte att man inte kan använda den (då det inte finns något liknande alternativ) :)

Personligen saknar jag inte Windows Store appen eftersom jag lika väl kan stämpla in/ut i browsern då appen i sig är "feldesignad" för desktop use (om man jämför med gadgetappen). Inte så konstigt kanske om den enbart var tänkt för Windows Phone.

Appen fungerar inte tillsammans med Visma Lön Anställd.
Gällr detsamma med gadgeten eller bör den fortsätta fungera (fast vara fortsatt orekommenderad) ?
Foto på Anna Svensson

Hej igen!

bra input :)

Stämpla-gadgeten funkar endast med Visma Stämpla och inte med Visma Lön Anställd.

/Anna
Foto på robert

robert

• 514 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Anna,

För vår del får man gärna ta bort företagsnamnet för att spara lite plats på skärmen, kanske även ta bort lite "döutrymme".
Foto på Jens Petersson

Jens Petersson

• 218 poäng 100 badge 2x thumb
Kan vi som inte kört Beta köra igång redan nu? Vi hade tänkt kolla på det redan nu i em.
Foto på Anna Svensson

Hej!
Ja det går bra. Du behöver uppdatera till version 2018.2 och göra överföringen från Visma Stämpla till Visma Lön Anställd.
Därefter behöver de anställda logga in en gång i Visma Lön Anställd innan de kan använda terminalläget.

/Anna
Foto på Camilla

Camilla

• 408 poäng 250 badge 2x thumb
Men om jag förstår rätt så tar det 2 nätter innan man uppdaterat allt så man behöver vänta tills det är klart eller har jag fattat fel?
Foto på Anna Svensson

Hej!
Nej det går bra att göra direkt när du har överfört informationen. - Däremot kan vissa tidssaldon ta upp till ett dygn innan det överförs. Men det går fortfarande att stämpla in och ut, de uppgifterna behöver du inte vänta in.

/Anna
Foto på Vinninga

Vinninga

• 214 poäng 100 badge 2x thumb
TA inte bort företagsnamnen, Vi jobbar med olika bolag under samma tak och samma Dator, Perfekt när man kan stämpla tiden på rätt företag.. Har personal som är anställda på två olika företag och då är det perfekt med att man ser vilket företag man stämplat in o ut i..
Foto på Camilla

Camilla

Undrar vart valet av A-konto uttag har tagit vägen? Finns inte att välja i rullisten.
Foto på Anna Svensson

• 90,914 poäng 50k badge 2x thumb
Skapar en ny tråd om fler användare råkar ut för samma sak.Du hittar den nya konversationen här: Kan inte välja arbetstidskonto i Visma Lön Anställd
(Redigerad)
Foto på robert

robert

Hej igen, då har vi testat med lite mer folk i terminalen. Det ser faktiskt riktigt illa ut då man har långa namn som bryts och rutan blir lite större, ordningen på alla rutor blir helt konstig. Jag tycker definitivt att "långa namn problemet" bör läggas högre upp i prioriteringsordningen. Se bilden nedan.

@Anna, har även en fråga, vad händer om man tömmer cachen i webbläsaren? Försvinner allt då och allt måste läggas in igen?

Sammanfattar mina övriga synpunkter här:
  1. Lös problemet med långa namn.
  2. Ta bort företagsnamnet (tar väldigt mycket plats) eller gör så att man kan välja om man vill ha det.
  3. Ett snäpp mindre typsnitt.
  4. Mindre knappar.
  5. Mindre "luft" runt knappar och text skulle även det göra allt mycket bättre.
  6. Ta gärna bort siffrorna framför namnet också då de ändå inte har någon uppgift.
  7. Gör så att man kan flytta runt rutorna så man kan få den ordningen man vill ha.
  8. Gör en "app" så blir  allt mycket enklare för oss (även om den bara visar webbsidan). Större möjlighet att allt är kvar även om någon tömmer cachen i webbläsaren eller nåt annat händer. Ingen stänger av misstag fliken/webbläsaren då de håller på med annat osv. osv.
För övrigt verkan funktionen som sådan fungera väldigt bra, vi har snart stämplat i en vecka utan problem. Ser ut att kunna bli väldigt bra när allt är klart! :-)

//Robert

Foto på Anna Svensson

• 90,894 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jättebra feedback, jag skickar dem till våra designers och utvecklare så får de titta på det. Fortsätt gärna med era synpunkter både gällande terminalläget och övrigt i Lön Anställd/Mitt Lönebesked (andra synpunkter får ni gärna skapa nya trådar här i forumet om så samlar vi Terminalläge här).

Äntligen har vi en tjänst som kan uppdateras löpande utan att ha större releaser med nertid mm.

Gällande inloggningen:
Man behöver inte logga in alla anställda på nytt. Har man en gång lagt till en användare finns den i terminalläget oavsett om man stänger webbläsaren eller startar om datorn. Jag rekommenderar att man lägger in Terminalläget under Favoriter i webbläsaren.

/Anna
(Redigerad)
Foto på Camilla

Camilla

Kan man få fråga hur du får så "små" rutor? Jag har 2 st i terminalläge just nu och rutan breder ut sig  från vänster till höger. Avlång ruta alltså./Camilla

Foto på robert

robert

Hej, jag har inte gjort någonting extra utan detta är hur det blev. Ser allt annat bra ut i webbläsaren, tänkte bara om du kollat så du inte zoomat i webbläsaren? 
Foto på Camilla

Camilla

Jag har nu låtit flera logga in. Rutorna kommer fint upp MEN efter 12-13 rutor så kommer det inte upp fler men numren räknas upp. Vart har rutorna tagit vägen?

Någon som har samma problem? De ligger inte på varandra eller så.Har det med webläsaren att göra?

Foto på Anna Svensson

• 89,302 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Detta har med skärmupplösningen att göra. Sidan är mobilanpassad och därför kan rutorna bli utdragna. Kolla om du kan ändra upplösning på terminaldatorn eller som Robert skriver om du har någon zoom i webbläsaren.
Foto på Camilla

Camilla

Är det svar på varför jag inte får upp fler än 12-13 rutor? Det fanns ju plats för fler.
Foto på Anna Svensson

Ja, jag hade kontakt med en annan användare som också hade rutorna liksom utdragna över hela skärmen från vänster till höger. Då berodde det på skärmupplösningen.
Foto på Camilla

Camilla

Men om jag inte får in fler än 12 rutor. De är inte utdragna utan jättefina och det finns plats för fler.

Vi har nämligen 2 terminaler. På den en är det utdragna rutor = skärmupplösaren.

Men på den andra har de lagt sig fint. 2 rader med 5 rutor och sedan en tredje rad med 2. Sedan ville den inte längre men den räknade upp antalet på rutorna. Jättekonstigt.

Foto på Anna Svensson

Det låter väldigt konstigt.
Jag skulle vilja att du kontaktade mina kollegor på supporten så kan de kika på hur det ser ut. Du når dem på vismaspcs.se/kontakta-oss
Foto på Camilla

Camilla

Jag gör så.

Foto på Laban

Laban

• 170 poäng 100 badge 2x thumb
Vi har precis som Camilla problem i terminalläget med att det bara ryms 12 rutor fast det finns gott om plats i fönstret...Lite tråkigt med en tjänst som bara går använda för företag med 12 eller färre anställda...
Tacksam för SNABB åtgärd av problemet.
Foto på Ann-Marie

Ann-Marie

Samma problem här, bara 12 rutor ryms. Märkligt är att de första 9 går i nummerordning, sedan blir det nr 13.14.25. Vart tog de emellan vägen?

Ann-Marie

Foto på Anna Svensson

Hej!

Vi har några användare som har problem med att lägga upp fler än12 användare. Vi har andra företag som har lagt upp mot 60 användare så det är inget som är generellt. Vi kikar på det just nu./Anna
Foto på Laban

Laban

Vilken webläsare använder ni som kan använda mer än 12 användare? Vi använder Google Chrome, kan det vara anledningen till att vissa har problem?
Foto på Laban

Laban

Inget svar här, och jag fick heller inget svar i dag från supportern om kompatibiliteten med olika webläsare i terminalläget.Kan dock meddela att det nu fungerar med mer än 12 personer för oss!
Detta sedan vi bytt till Edge som Webläsare!Så ni som har problem testa byta webläsare.
Foto på Anna Svensson

Lysande tack för återkopplingen!Vi har som sagt användare som kört chrome som har fått det att funka. Vi försöker ringa in problemet./Anna
Foto på Anna Svensson

Officiellt svar
Hej!

Jag lovade att jag skulle göra en officiell uppdatering i den här tråden:

I fredags eftermiddag släpptes Terminalläget för Visma Lön Anställd.
De anställda ska logga in en gång i Visma Lön Anställd och sen kan du starta igång med en gemensam instämplingsdator.

Du kan läsa mer om hur du aktiverar det här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/lon-anstalld/terminallage.h...
/Anna
(Redigerad)
Foto på Corriese

Corriese

• 92 poäng 75 badge 2x thumb

Hej!

Nu hade jag en som inte kunde stämpla in i morse, meddelandet var att den 2e maj var inte stämplat ut. Nu är löneperioden från 14-13, så redan med i senaste lönekörning??

Foto på Anna Svensson

Hej!Detta skulle jag vilja att du kikade på tillsammans med mina kollegor på supportavdelningen. Du når dem på vismaspcs.se/kontakta-oss/Anna
Foto på Camilla

Camilla

Hej! Nu har min överföring stått och tuggat i 2,5 dygn. Körde igång i måndags kl 16 och den är inte klar ännu. Vad är fel? Ska det ta så lång tid?

Foto på Jens Petersson

Jens Petersson

• 218 poäng 100 badge 2x thumb
Har samma problem. Har stått så här på ett av våra företag i ca. ett dygn nu...

Notera då att det har stått att det är klart så länge...
(Redigerad)
Foto på Lena

Lena

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Har någon hittat lösning på terminalinloggningen, vi kan bara lägg upp 12-13 anställda. Hur har ni andra gjort?
Foto på Ann Sundström

Ann Sundström

• 648 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har just nu 47 "rutor" i mitt terminalläge och det funkar bra. Nackdelen mot gamla gadgeten är att nu får inte alla plats "på skärmbilden" utan det blir en hel del scrollande upp och ner för de anställda. Även om jag minskar upplösningen så blir det inte fler än 5 på en rad.

Angående överföringen av äldre perioder fick jag svaret från Visma (telefonsupporten) att det kan ta upp till en vecka beroende på hur många som ska föras över. Jag påpekade även att jag tycker att det dröjer länge innan vi får svar på våra frågor i trådarna. När jag chattade så fick jag tidigare svar att det var just i trådarna man skulle skriva för att få snabba svar om det var lång kö i supporten ;-)
Foto på Laban

Laban

Vilken webläsare har du Ann som får det att fungera med mer än 12 användare?
Foto på Ann Sundström

Ann Sundström

• 648 poäng 500 badge 2x thumb
Jag använder Explorer 11
Foto på Camilla

Camilla

Nu när jag öppnade Visma Lön sa en ruta att det var klar med överföring från Stämpla till Anställd. Men jag har fortfarande inga uppgifter i kalendern innan maj. Jag klickade ner rutan (den som Jens har ovan) och nu vet jag inte var jag hittar den.
Foto på Hyacinth

Hyacinth

• 930 poäng 500 badge 2x thumb
Samma för oss. Vi gjorde överföringen på kvällen den 29 maj. Den 30 maj på morgonen säger Visma Lön att överföringen är klar. Men inga händelser finns i kalendern på de äldre perioderna. I dag är det den 31 maj.
Foto på Paolalcd

Paolalcd

• 92 poäng 75 badge 2x thumb
Samma här! Gjorde överföringen igår fm..har inga äldre perioder på kalendern, det står : "tidsregistrering saknas"..
Foto på Anna Svensson

Hej!

Just nu är det många som gör överföringen vilket gör att uppgifterna kan ta tid. Har ni väntat mer än 1 dygn vill jag att ni kontaktar mina kollegor på supporten: vismaspcs.se/kontakta-oss

Vid överföringen förs aktuella uppgifter över direkt medan tidigare uppgifter kan ta något dygn.

I de överförda månaderna syns uppgifterna under Resultat för vald dag/period ute till höger om du klickar på dagen eller markerar dagarna. Det syns alltså inte direkt i översikten.Däremot har vi haft några användare som saknar uppgifter på låsta och överförda perioder. Också då vill jag att du kontaktar mina kollegor vismaspcs.se/kontakta-oss.
/Anna
Foto på Ann Sundström

Ann Sundström

• 676 poäng 500 badge 2x thumb
Så då gäller inte den uppgiften jag fick att jag skulle vänta en vecka innan alla uppgifter (äldre låsta perioder) var överförda utan jag ska kontakta supporten igen?
Foto på Anna Svensson

En vecka ska det inte ta att få in uppgifterna.Lättast är att du kontaktar mina kollegor via chatten så kan du skicka över de uppgifter vi behöver för att fixa till de tidigare saknade perioderna.
/Anna
Foto på Lena

Lena

Har suttit med supporten i över två timmar idag gällande problemet med antalet inloggningsrutor på terminaldatorn (vi får in 13 st). Någon som har haft samma problem och lyckats få till det?
Foto på Camilla

Camilla

Japp vi har samma problem. Tydligen har någon fått det att funka med annan webläsare. Explorer 11. Se ovan. Jag har inte testat ännu.

Foto på Mattias

Mattias

• 340 poäng 250 badge 2x thumb
Vi fick problem när vi skulle lägga in person nummer 25. Provade flera gånger, men lyckades inte.

Provade sen med en annan anställd och då lyckades vi direkt.

Provade sedan den som krånglade och då funkade det direkt.

Givetvis hade vi testat med div omstarter och annat utan resultat först.

Noterade dock att numren hade ökat med det antal försök vi gjort emellan.

Kanske värt att prova med annan anställd om ni inte gjort det?

/Mattias
Foto på Camilla

Camilla

Jag testade ta en ny anställd och det kanske funkade en gång sen gick det inte så jag la ner det. Men bra om man får feedback på vad som kan funka.
Foto på Anna Svensson

Hej!
Vi håller fortfarande på att undersöka vad som gör att det inte går att lägga in vissa anställda och varför det verkar komma en spärr efter 12 anställda för vissa av er. Eventuellt kommer mina kollegor kontakta några av er för att försöka ännu mer ringa in problemet./Anna
Foto på Anna Svensson

Hej igen!
För några av de som haft problem med att lägga upp flera anställda i terminalläget har det funkat att köra i Internet Explorer istället, precis som skrivs här ovan. Om det är någon av er som har möjlighet att testa det får ni gärna göra det och återkoppla.(vi har haft användare som har kört med andra webbläsare också som det funkat för, men vi försöker ringa in vad som kan påverka att vissa användare får problemet)./Anna
Foto på Camilla

Camilla

Det börjar dra ut på tiden. Vilken webläsare krävs och isf vilket Windows? Ursäkta min okunskap men som jag förstår så behöver min IT-kunnige kollega veta kraven så att vi kan skaffa rätt. Stämpla har vi ju kört på "gammalt". Hoppas någon förstår vad jag menar.

Foto på Anna Svensson

Hej!De flesta har fått det att funka med Internet Explorer. Vi kommer givetvis se till att det funkar även i andra webbläsare, men just nu rekommenderar jag att du kör Explorer./Anna
Vi använder oss av Firefox, som också funkar utan problem.
Foto på Camilla

Camilla

Det var det vi hade men det funkade inte. Med fler än 12-13? Använder vi fel version?
(Redigerad)
Foto på Camilla

Camilla

Undrar om någon har problem med att inloggningsrutorna försvinner? Detta har nu hänt ett flertal gånger och våra anställda ger upp snart. Kan bero på att någon råkar klicka ner fliken eller så. Vet inte riktigt. Men det verkar väldigt känsligt. Är det något speciellt man ska tänka på när man kör terminalläget?

Dessutom krånglar det om någon t ex glömt logga ut och sedan ska logga in på morgonen. Man måste rätta och det förstår vi inte hur vi ska göra. I Stämpla blev man i princip utloggad vid 00. Vi tappar många timmar på allt krångel och jag får sitta med manuella tidlappar och fylla i kalendrarna.

Foto på Anna Svensson

Hej!
Den senaste veckan har vi gjort ytterligare justeringar gällande inloggningar till terminalläget för Visma Lön Anställd.Återkoppla gärna om det är något i inloggningen som fortfarande strular, annars tar jag nog bort den här tråden för att den inte är aktuell längre./Anna
Foto på Vinninga

Vinninga

• 214 poäng 100 badge 2x thumb
 Hej!.
Undrar om någon har testat att "logga in" på två olika datorer? Och kört terminal läge på bägge samtidigt med samma användare,  Vi jobbar på lite olika ställen och då hade det vart smidigt att kunna välja vart man vill stämpla på morgon resp på kvällen??Någon som testat detta eller har supporten testat detta!!??
Foto på Anna Svensson

Hej!Vi har inte testat det rakt av så som du beskriver det men eftersom du ska kunna till exempel stämpla in via appen och sen stämpla ut via terminalläge och också direkt inne i tjänsten Visma Lön Anställd så kan jag inte se att det skulle vara några problem.
Foto på Hyacinth

Hyacinth

• 930 poäng 500 badge 2x thumb

Hej, vi har flera anställda som kör terminalläge på flera arbetsställen och det verkar fungera utan problem. Vi har kört i någon vecka nu.

Foto på Lena

Lena

Har anställda som gått in och ändrat sina tider på sin sida. Jag får inget utropstecken eller annan varning på att de ändrat sina tider själva. Finns inte den funktionen i Visma anställd?
Foto på Anna Svensson

Jag skapar en egen tråd på detta.

Du hittar den nya konversationen här: Visa ändring på stämpling - Lön Anställd
Foto på Stefanporo

Stefanporo

• 70 poäng
Hej, Hur gör man för att plocka ut tid som arbetstidsförkortning?
Foto på Camilla

Camilla

Har samma problem. Finns inte att välja. Migreringen ska bli klar först enligt supporten. Den misslyckades för mig nämligen. När den är ok så ska vi ta problemet med Arbetstidsförkortningen. Men har din migrering funkat så du har historia längre bak än maj?
Foto på Stefanporo

Stefanporo

• 70 poäng
Nej har ingen historia längre bak än maj.
Foto på Anna Svensson

Hej!
Gällande arbetstidsförkortningen vill jag att ni testar lösningen som står i denna forumtråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/kan-inte-valja-arbetstidsforkortning-i-visma-lon-anstal...
Om det inte finns några tider på dagar bakåt i tiden (syns till höger om du klickar på en dag i kalendern) behöver ni kontakta vår supportavdelning så vi kan fixa det här hos oss; vismaspcs.se/kontakta-oss
/Anna
Foto på Mattias

Mattias

• 340 poäng 250 badge 2x thumb
Hej.

Har använt terminalläget sedan Betan släpptes.
Tycker fortfarande det finns en del barnsjukdomar i denna.
Framförallt så tycker jag att rutorna är onödigt stora och man får inte plats med så många på samma skärm utan en massa scrollande. Vi är ett företag med ca 70 personer som stämplar.
Stort plus dock att man fick till sortering i bokstavsordning till slut.

Jag undrar om Ni på Visma funderat på ett upplägg likt bilden nedan som man kan använda om man har många anställda?
Där man stämplar in och ut genom att ange sitt anställningsnummer och trycker på knapp?
Om detta hade funnits som ett valbart skal över terminalläget så hade problemet med scrollningen inte varit så stort.

Ni får gärna återkoppla ang. denna tanke.

MVH

Mattias
Foto på Anna Svensson

Tack för återkopplingen!
Jag skapar en egen tråd av detta så kan vi föra diskussionen om anställningsnummer där.
Mvh/Anna

Du hittar den nya konversationen här: Ange anställningsnummer i terminalläget - Lön Anställd

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.