Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Monica T
UTFORSKARE

Tidsaldo plus blir 4112 och tidssaldo minus blir 3332

Vi har Visma Lön Anställd. När vi skapar en ny lönekörning i Visma Lön 600, och programmen synkas, så behandlas tidsaldot på de anställda olika.
Om det är tidsaldo plus, så räknas kompen upp med löneart 4112.
Om det är tidsaldo minus, så blir det ett löneavdrag med löneart 3332.
Vi vill att om det finns ett kompsaldo på personen, så ska ett tidsaldo minus minska komptiden genom löneart 4108.
Finns det möjlighet för oss att själva göra denna inställning nånstans? Om inte så hoppas jag att det kan bli så.

8 SVAR 8

Jag hade samma problem med ett företag jag gjorde löner för idag. Alla blev komp minus utom en person som fick "Övrig frånvaro". Följer!

Så dina blir komp minus? Det är ju så vi vill ha det. Alltså finns det en inställning nånstans...:) Ska bara få hjälp att hitta den.

På alla utom en, där jag fick samma problem som du. Jag fick byta löneart på denna lönespecen. Kan ha med övertidsreglerna att göra ser jag nu. Flik 3 inne på avtalet du använder på Lön Anställd. Jag hade inställt på att komptiden inte fick understiga 2 timmar, och det var just precis det som den anställda hade gjort.

Vi har inget angivet där, så det kan inte vara det för vår del.

Hoppas Visma har svar på det då! Kan vara bra att veta ifall det skulle hända på någon annan av våra kunder.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Monia och Jens!

De inställningar som går att göra gällande lönearterna till uttagen av komp osv är under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Snabbval.
Dubbelklicka där på Tidbank.
När det finns ett kompsaldo kommer programmet automatiskt att välja den lönearten ni önskar, 4108. Om jag istället öppnar snabbvalet Övrig Frånvaro, och letar fram stället där 3332 ligger per automatik så är det "Övrig frånvaro ... timavdrag, ej semestergrundande".
Det som är lite fundersamt är hur stämplingen för hur de anställda som får Övrig frånvaro ser ut just de dagarna de valt att egentligen ligga på minus i kompen?
Jag testade nämligen på en av mina anställda, där det inte fanns något kompsaldo, la in 4 timmars uttag med snabbvalet tidbank direkt på lönekörningen och då genereras ändå 4108 och slutsumman på lönespecen blir -4 timmar i kompen.

Kika i inställningarna, gå igenom stämplingarna för de anställda och se om något skiljer sig och återkom med mer uppgifter om det ändå inte stämmer 🙂

Ha det fint!
/Sofia 
Susanne Karlsson
ANSTÄLLD

Hej!
Jag lovade dig, Monica, att återkoppla angående problemet som finns beskrivet i denna forumtråd -efter vårt samtal förra veckan.

Jag har sett över funktionen för Tidsaldo mellan Visma Lön Anställd och Visma Lön och precis som du beskrivit är funktionen idag enligt följande:
Tidsaldo plus - uppräkning av komp med löneart 4112
Tidsaldo minus - löneavdrag med löneart 3332

Det finns ingen inställning för att förändra eller anpassa detta flöde utan det kräver manuell justering av löneart på lönebeskedet i löneprogrammet för att istället få ett avdrag av komp.
  
Jag har tagit detta vidare som ett önskemål/förbättring - så hoppas vi på en förändring framöver!

Hej Susanne,
Bra att få detta svart på vitt. Och bra att veta att det kan komma att förändras framöver. Hoppas på det!