Till Löneadministratören: Skicka GDPR-säkrade lönebesked från Visma Lön och Visma eEkonomi

• 27
  • 6
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Kräver inget svar
  • (Redigerad)
Den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) började gälla den 25 maj 2018. Mer information om vad lagen innebär och vad som gäller för företag/föreningar kan du läsa på våra sidor om GDPR - https://vismaspcs.se/gdpr
Visma Lön 100/300/600 och Visma eEkonomi har uppdaterats med bland annat funktioner så att du kan skriva ut registerutdrag.

I och med den nya lagen bör du inte skicka de anställdas lönebesked via mejl. 

Visma eEkonomi och Lönebesked
Uppmana de anställda att ladda hem appen Visma Employee som är anpassad enligt GDPR. Du ställer in på de anställda att de vill ha lönebeskeden skickade till appen som hämtas från App Store eller Google Play. Det går också bra att skapa en .pdf för att skriva ut lönebeskeden på papper till den anställde.
Läs mer i Skicka lönebesked till appen Visma Employee »

Mitt Lönebesked och appen Min Lön
Mitt Lönebesked/Min Lön är GDPR-anpassat och det finns möjlighet till tvåstegsverifiering i tjänsten Mitt Lönebesked.
Framöver kommer vi erbjuda de anställda att skicka vidare sina lönebesked till digitala brevlådor för att samla all information på samma ställe.

Priset för Mitt Lönebesked från 1 september är 3 kr per lönebesked. 
För att de anställda ska kunna använda Mitt Lönebesked fullt ut har vi också uppdaterat information om arbetstidsförkortning och förskottssemester både i tjänsten och i appen.

Skicka lönebesked från Visma Lön 300/600
Vi rekommenderar att du som arbetar i Visma Lön 300/600 skickar lönebeskeden digitalt till de anställda med Mitt Lönebesked. Då kan den anställde välja om de vill läsa lönebeskedet via webben i tjänsten Mitt Lönebesked eller appen Min Lön och framöver även via digitala brevlådor.
Du kan även skriva ut och posta lönebeskeden till de anställda manuellt.
Läs mer om Mitt Lönebesked/Min Lön »
Börja använda Mitt Lönebesked »

Skicka lönebesked från Visma Lön 100
I dagsläget planerar vi inte att införa Mitt Lönebesked i Visma Lön 100. Du kan fortsättningsvis skriva ut lönebeskeden på papper och skicka till de anställda.
Du kan också uppgradera ditt program till Visma Lön 300 för att ta del av fina funktioner så som Fora-rapportering, bankfil för löneutbetalning och möjligheten att skicka lönebeskeden via Mitt Lönebesked.
Läs mer om Visma Lön 300 »

Du som arbetar som lönekonsult/redovisningskonsult
Om du arbetar som lönekonsult eller redovisningskonsult och sköter de anställdas löner via Visma Lön 600 rekommenderar vi att du gör detta med ett samarbete via Visma Advisor eller Visma Byråstöd. Du kan då styra att fakturan går till dig och förutom lönebesked kan du aktivera tjänsten Visma Lön Anställd. De anställda registrerar tider och/eller frånvaro som med eller utan attest förs över till Visma Lön 600. På så vis behöver du inte ta emot tidrapporter eller tidsunderlag i mejlen.
Aktivera samarbete i Visma Advisor »
Aktivera samarbete i Visma Byråstöd »

- Attest av lönebesked konsult/företag
Frågan om kundens godkännande av lönebeskeden som du som konsult skapar har också dykt upp i samband med detta.
Kika in på forumtråden Skicka lönebesked för attest till kund. GDPR - Lön och klicka på Följ för att få löpande information.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,338 poäng 50k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 27
  • 6
Foto på Anna Svensson

Hej!

Jag lovade göra en uppdatering!

Visma eEkonomi och Lönebesked
Igår uppdaterades Visma eEkonomi där vi nu tipsar dig om att skicka lönebeskeden till appen Visma Employee. 
Läs mer i Nyheter i eEkonomi-familjen 23 maj »

Ett tips är att aktivera tvåstegsverifering eftersom lönedelen kan innehålla känsliga uppgifter om anställda. Kika in filmen Aktivera tvåstegsverifiering hos Visma Spcs.

Visma Lön
Version 2018.2 av Visma Lön finns tillgänglig där du till exempel kan skriva ut registrerade personuppgifter för anställd.
Läs mer i Version 2018.2 av Visma Lön 100/300/600 »

Mitt Lönebesked och appen Min Lön
När du har uppdaterat till version 2018.2 av Visma Lön kommer du också uppmanas att uppdatera Mitt lönebesked.
Till Mitt Lönebesked kan du aktivera tvåstegsverifiering och från nästa vecka även till appen Min Lön.
Nästa vecka planeras en uppdatering av appen Min Lön för att kunna visa info om förskottssemester och arbetstidsförkortning.
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Hej igen!
Nu har apparna Visma Min Lön och Visma Lön Anställd uppdaterats för att använda samma inloggning som den som finns till vismaspcs.se. Det betyder att det nu går att aktivera tvåstegsverifiering även för appanvändarna.
Apparna uppdateras via App Store eller Google Play.
Läs mer och se bilder i forumtråden GDPR-uppdatering av apparna Visma Lön Anställd och Visma Min Lön »
Tvåstegsverifiering
Nu kan du aktivera tvåstegsverifiering på alla delar som hör lönearbetet till.
Tvåstegsverifiering innebär att du använder ditt lösenord och en kod för att verifiera att du är du.
Du kan aktivera tvåstegsverifiering på din egna användare eller ställa in att det är obligatoriskt på företaget.
Vi rekommenderar att du tar ett snack på företaget och dessutom informerar användarna innan du slår på obligatorisk tvåstegsverifiering på företaget.
Läs mer: Säker inloggning via tvåstegsverifiering »
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.