Bokföring av momsfordran, återbetalning m m - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag fick tillbaka 3850 kr på momsen på företagskontot nu, men när jag ska bokföra det blir jag fundersam. 

Jag hade ingenting på skattekontot och vad jag förstår så borde jag ha gjort typ följande bokföring tidigare (momsredovisningen) :

2650 K:3850
1630 D:3850

Detta hade jag ju inte gjort. Däremot nu när jag kollade skattekontot så kunde jag lägga in en skv-fil från skatteverket och gjorde det, och då lades det in så här:

Bokslutet var 2017-03-31, så är det inte för sent att bokföra det i det nya året som det ser ut att bli nu enligt vad som kom in från skatteverket?
Sen undrar jag så om jag bara kan bokföra det nu i efterhand? 

Ifall jag kan bokföra det blir det då:
2650 K:3850
1630 D:3850
och sen:
1930 D:3850
1630 K:3850

Men vad händer på 2650-kontot?
Foto på somethingborrowed

somethingborrowed

• 284 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,224 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Dina två föreslagna konteringar längst ner ser korrekta ut. Först betalas pengarna tillbaks till ditt Skattekonto (ver 1), sedan flyttar du vidare pengarna till ditt företagskonto (ver 2). Båda dessa sker alltså på datumen transaktionerna faktiskt skett, någon gång i maj vad det verkar som.

Du ska ha en momsfordran på konto 2650 sedan tidigare enligt redovisad momsrapport. Saldot bokas alltså bara bort i samband med den första verifikationen ovan, där kontot krediteras med motsvarande saldo. Ditt förslag till momsredovisningskontering högst upp är felaktig, låt istället programmet göra den åt dig. Allt du behöver göra är att skapa momsrapporten under Bokföring - Momsredovisning.

/Karl
(Redigerad)
Foto på somethingborrowed

somethingborrowed

• 284 poäng 250 badge 2x thumb
Jag har gjort en momsrapport för perioden som ser ut som följer:

Men det har inte resulterat i att det står någonting under Kassa- och bankhändelser/skattekonto. Ska jag manuellt lägga till sådana skattehändelser. Trodde det var det jag gjorde när jag importerade en skv-fil så som programmet föreslår att jag ska göra... 

Ifall jag utgår från denna momsredovisning - vad ska jag göra härnäst? 

Tack :)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

När du skapar momsrapporten har 3850 kr registrerats i Debet på konto 2650 - när du sedan bokför som du föreslagit ovan Krediteras konto 2650 med 3850 och då tar dessa belopp ut varandra och blir noll.
Så det ser helt rätt ut:)

Ha en fin dag
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.