Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tjänst EU med moms 20% - eEkonomi

Jag har en tjänst från EU med en momssats på 20%, när jag ska lägga till ett konto för detta och använda omvänd skatteskyldighet kan jag inte hitta någon momskod på 20%, hur kan jag lösa detta? Jag tänker att jag ska bokföra det som :

2440 kredit
2618 kredit (nytt konto med momssats 20%)
2645 debet
4536 debet (nytt konto med tjänst eu 20%)

Tack för hjälpen!
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är inte en svensk momssats?? d v s leverantören är inte momsregistrerad i sverige.

Kan du har blivit debiterad utländsk moms för att säljaren inte känner till att du är momsregistrerad i sverige?

I så fall ska du inte heller använda dig av reglerna för omvänd skattskyldighet 

Det gör du när din faktura saknar debiterad moms för då redovisar du din leverantörs moms i Sverige 

Det du nu beskriver tyder på att du saknar avdragsrätt för den debiterade momsen. 

Vill du rätta till något bör du kontakta leverantören för att få en ny faktura där din VAT-registrering framgår och ingen moms debiterats

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

om du inte orkar bry dig pga att momsen är så lågt belopp boka enligt nedan och byt ut beloppet 10000kr mot ditt totala fakturabelopp (dvs inkl de 20%momsen på fakturan - som du då inte får dra av) och byt ut 2500kr mot 25% av ditt totala fakturabelopp

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/kund-i-finland-hur-bokfora-24-moms


Inköp av tjänster inom EU (enligt huvudregeln):
1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-
4535 momskod 21 (25%)     debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)     kredit   2 500:-
2645 momskod 48                debet   2 500:-

om du får ny faktura utan moms så använder du fakturabeloppet istället för 10000kr ovan och 25% på det beloppet istället för 2500kr ovan

Instämmer med övriga. Om du fått en faktura utan moms, d.v.s angett ditt VAT-nummer, så skall du räkna 25 % moms.
Har du fått en faktura med moms så bör du kontakta säljaren och begära en ny faktura utan moms.
Lycka till och God Jul!
Bertil73
MEDLEM

Om du är debiterad moms anser säljaren dig som privatperson och du har därmed inte avdragsrätt för moms. Orsaken är förmodligen att du inte har angett ditt VAT-nummer till säljaren.

Om du har betalat 100 kr + 20% moms = 120kr så får du ange 120 kr som kostnad och beräkna eu-momsen (25% svensk moms) på den summan, dvs 30 kr.