Tjänst konsumeras i Sverige av utländsk kund med fakturaadress i annat EU-land - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej, jag har privatkunder från de andra nordiska länderna som kommer till mig och konsumerar tjänsten här i Sverige men till vilka jag skickar fakturan till deras utländska hemadress. Om jag fattat programmet rätt så bokförs den försäljningen per automatik (baserat på fakturaadressen) på 3046 Försäljning tjänst till EG 25%. Ska den inte bokföras på 3041 när tjänsten konsumeras i Sverige? Hur löser jag det? Eller är det mindre viktigt rent bokföringsregelmässigt...?

Undrar Malin
Foto på MNDU

MNDU

• 484 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,164 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Malin!

Kontrollera vilken momskod som dina bokföringskonton har. Det ser du under Inställningar - Kontoplan i kolumnen Momskod. Momskoden motsvarar en ruta på momsdeklarationen, så så länge som det är korrekt där så spelar det ingen större roll om du inte vill särskilja dina försäljningar ytterligare.

/Anna
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,340 poäng 20k badge 2x thumb

Här blir det fel i programmet, eftersom att man måste ta ut svensk moms även om det faktureras till utlandet (EU) om kunden har ett VAT nummer så blir det "momslöst"

Som jag sett så faktureras det med moms om inget VAT nummer angetts

Foto på MNDU

MNDU

Hej,
Njae, för mig spelar det väl roll eftersom det rent formellt inte räknas som försäljning till annat land när tjänsten konsumeras i Sverige? Och utrikeshandel har ju betydelse för min årliga momsredovisning/-inbetalning (när på året momsen ska betalas).

Den automatiska kopplingen "Utländsk fakturaadress = Försäljning till utland" borde väl därför vara valbar/möjlig att slippa!?

//Malin
(Redigerad)
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,340 poäng 20k badge 2x thumb

Malin - om ingen VAT nummer anges på kunden så tas moms ut oavsett var kunden finns (inom EU)

Foto på MNDU

MNDU

Pacsac - det var inte riktigt det frågan handlade om. Jag vill att det hela så långt möjligt bokförs som försäljning inom Sverige eftersom jag hellre redovisar och betalar in momsen i maj än i februari.

Som jag uppfattar det kvarstår alltså frågan: hur löser jag detta i programmet??

//Malin
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,164 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Malin!

Förlåt att jag inte riktigt förstod din frågeställning!

När du har en privatperson med adress utanför Sverige men utan VATnummer bokförs fakturan på 3046, 2611 och 1510/1930.
Konto 3046 har som standard Momskod 05 (25%), samma som konto 3041 och redovisas alltså som momspliktigt i Sverige.

Är det så att du vill att momsen ska redovisas på detta sättet så blir det korrekt.
Att kontot heter Försäljning tjänst till EG 25% påverkar inget mer än att du får försäljningen specificerad på resultatrapporten.

På Skatteverkets sida Moms vid internationell tjänstehandel förklaras detta närmare.

/Anna
Foto på MNDU

MNDU

Tack Anna, nu blev det tydligt. Ingen skugga över dig, jag lyckades ju inte formulera kärnan i frågan förrän efter ett varv eller två.. :)
//Malin

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.