Tjänstepension - Visma Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! En av våra anställda vill privatspara tjäntsepensionen,dvs han vill få tjänstepensionen utbetald med lönen? Vilka regler gäller här? Hur sköter man bokföringen gällande privatsparande och även särskild löneskatten?

Mvh Marin
Foto på Marin

Marin

• 472 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på burbage

burbage

• 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Inte annat än jag begriper så måste det betraktas som lön och beskattas därefter. I ditt fall behöver du ju inte bry dig om någon löneskatt.
Foto på Christel

Christel

• 6,340 poäng 5k badge 2x thumb
Blir arbetsgivaravgift i stället. Så kostnaden blir större för företaget som jag ser det. Är du bunden av kollektivavtal, finns ju inte valmöjligheten. Inte heller om det gäller en arbetare och företaget är anslutet till Fora.
Foto på Ulrika

Ulrika

• 594 poäng 500 badge 2x thumb
Menar du att han ska löneväxla sin pension? Frågan är varför han vill spara privat istället, han har ju ingen avdragsrätt för sitt pensionssparande privat....
Foto på Sara

Sara

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Ulrika, jo det kan han ha. Så tillvida att han aldrig haft någon tjänstepension hos företaget. Avdragsrätten finns kvar för dem utan tjänstepension. Se skatteverkets hemsida för belopp, men det är ganska mycket fortfarande för den utan tjänstepension. 
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 
Jag är inne på samma bana som Ulrika, vad är anledningen till att han vill pensionsspara privat? Och privatspara sin tjänstpension går inte riktigt ihop sig för mig :) 

Min tanke var, precis som Ulrikas, att man kanske skulle kika på löneväxling och se om det kan stämma med vad den anställde tänkt sig.
Det finns en hel del andra trådar om detta i forumet, bland annat denna

Mitt tips, ta ett snack med din anställde och fråga lite mer vad han/hon har tänkt sig och slå en signal till Skatteverket efter det. 
Annars får du gärna återkomma med lite mer information så kanske vi kan hjälpa dig vidare. 

/Sanna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.