Tjänstepension + Löneskatt - eEkonomi

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 dagar sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!
Jag har ett AB som jag äger 100% av och har nu skaffat tjänstepension (depåförsäkring) via Avanza.

Hur bokför jag fakturan från banken?
Hur gör jag med löneskatt för pensionen?
Är det något annat jag behöver tänka på gällande TJP?

Jag använder eEkonomi och ser att det inte finns något färdigt förslag eller modul för detta.
Foto på Philip

Philip

• 674 poäng 500 badge 2x thumb
  • osäker

Publicerades för 2 år sedan

• 1
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 64,564 poäng 50k badge 2x thumb
Bokför premien 7412 debet och kreditera likvidkonto

Bokför löneskatten samtidigt - en påhängskostnad att jämställa med arbetsgivaravgifter

Debet konto 7533, 24.26 % av premien
kreditera 2510 skatteskulder 

Mikael Pettersson
Foto på Philip

Philip

Tack för ditt svar! Men hur gör jag på lönebeskedet? Lägger jag till lönearten tjänstepension som återkommande lön på varje lönebesked?
Foto på Sto_abab

Sto_abab

• 474 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,
Jag vill samma sak, fast jag har redan bokfört fakturan från banken och även bokfört att jag betalat den. Var börjar jag för att bokföra 24.26% på 7533 och 2510? Jag använder eEkonomi smart. Har lagt en betalorder till skatteverket, så när den dyker upp så kan jag kanske börja med Kassa och bankhänddelser (?)

Hur gör man "Bokför löneskatten samtidigt - en påhängskostnad att jämställa med arbetsgivaravgifter" ?

mikael pettersson

Ett enkelt sätt är att manuellt boka upp löneskatten mör det andra redan är gjort
Den kontering du nämner
Debet 7533
Kredit 2510
och 24.26 % av betald premie Är det som behövs bokas upp.

Kom sedan ihåg att löneskatten debiteras inte upp på skattekontot förrän den slutliga skatten hamnar där

Mkael
Gör som Micke säger. Men var noga med att du bokför bara premien på fakturan på 7412 och inte den del som kan vara en olycksfallsförsäkring. Det är inte ovanligt att dessa försäkringar är en kombination av de två försäkringstyperna. Stäm också av konto 7412 gentemot den kontrolluppgift som du får från försäkringsbolaget varje år. Om du har brutit räkenskapsår så får du kontrollera med försäkringsbolaget för den inbetalda tidsperioden. Sedan kan man fundera på varför du köpt en tjänstepensionsförsäkring och inte väljer att i stället skatta fram pengar i bolaget och använda dem bättre där, istället för att låsa in dem hos ett försäkringsbolag tills du fyller 55 år.

Tomas Tobiasson
Angamato ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25

mikael pettersson

Nej
Detta är en försäkring som ditt bolag betalar för din pension och det är enbart på bolagets inkomstdeklaration som det ska redovisas uppgifter om pensionsförsäkringen ölöpande medans premie betalas in , och på så sätt för skatteverket indikation på att det beloppet skall beläggas med löneskatt som kommer med på bolagets slutskattsedel.
Det ska inte anges på lönebesked eller kontrolluppgift.

Mikael 
Foto på Philip

Philip

Tack för förtydligandet.
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 8,044 poäng 5k badge 2x thumb
Ett litet minitips för att komplettera Mikaels korrekta svar  :). Lägg löneskatten på 2514 istället för 2510. 2510 används till skatt på årets resultat och kan bli lite rörigt att stämma av om även löneskatten ligger där :)

Mvh

Lovisa
Det var inte den kontrolluppgift som ges till den anställde, utan den man får från försäkringsbolaget som jag avsåg i mitt svar Micke
Foto på Philip

Philip

Vad bör jag skriva i den preliminära inkomstdeklarationen för AB?

Avgiftsgrundade kostnader för pensioner = Totala inbetalningar till tjänstepensionen?
Kapitalvärde på pensioner = Värdet på försäkringskontot? (Denna blir ju inte definitiv i och med att jag inte nu kan veta värdet för mina placeringar vid räkenskapsårets slut givetvis)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Philip,

Var menar du att du bör skriva in dessa uppgifter i inkomstdeklarationen?
Är det som en Not du menar?

Jag tänker att när du bokfört kostnaderna för tjänstepension och löneskatt, så finns dessa i din balans-och resultaträkning och det är ju dessa uppgifter som sedan hamnar i din inkomstdeklaration.

Återkom gärna med kompletterande information om jag har missuppfattat din fråga
Ha en fin kväll
/Susan
Foto på Philip

Philip

• 640 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Susan,
Tack för återkoppling.

När jag nu skall uppdatera den preliminära inkomstdeklarationen för mitt AB så har jag möjlighet att fylla i:
*Avgiftsgrundade kostnader för pensioner
*Kapitalvärde på pensioner

Därav min fråga vad jag bör fylla i dessa fält.

/Philip
Foto på Susan Åklundh

Hej Philip,

Jag är ledsen men jag förstår inte var du får fram dessa uppgifter.
Har kollat i deklarationsmodulen för eEkonomi men hittar inte något om dessa "rutor".

Är det så att du har ett externt program där du gör deklarationen eller är du kanske inne på Skatteverkets hemsida när du uppdaterar inkomstdeklarationen?

Återkom så kikar vi vidare
Ha en fin kväll
/Susan
Foto på Philip

Philip

• 640 poäng 500 badge 2x thumb
Hej igen,
Ursäkta om jag var otydlig. Det är i e-tjänsten för preliminär inkomstdeklaration på Skatteverkets hemsida.

/Philip
Foto på Susan Åklundh

Hej Philip,

Då förstår jag, men är tyvärr inget jag kan hjälpa dig med.
Kolla gärna med Skatteverket, en redovisningskonsult eller så finns det kanske någon annan användare här på forumet som har koll på detta och kan ge dig ett bra svar.

Ha en fin helg
/Susan

mikael pettersson

Hej Philip
Kolla mitt tidigare svar; du ska i bolagets inkomstdeklaration ange avgiftsgrundande pensionspremier för att få löneskatten debiterad på bolagets skattsedel , ja.
Du ska inte ange något värde av pensionen eftersom den betalas till annan och inte finns i ditt egna bolags räkenskaper med något värde.

Mikael
Foto på Philip

Philip

Skall jag fylla i tjänstepension (ruta 030) i kontrolluppgifterna för mig?

mikael pettersson

Nej
Sådan kontrolluppgift får du från det institut som betalar ut pension till dig, inget du ska göra själv

Mikael

I den preliminära deklarationen ska du bara fylla i det ungefärliga belopp som du tror att du kommer att betala in som tjänstepension under året. Om du betalar 2000 kr i månaden på en pensionsförsäkring så kan du ange 24 000 kr i rutan för avgiftsgrundande pensioner.

När du sen gör bokslut och inkomstdeklaration så är det viktigt att du anger helt korrekta siffror. 

Mvh

Lovisa
Foto på Philip

Philip

Skall jag göra någon ombokning av 2514 vid bokslut? Hur/vad i sådana fall?

Och i deklarationen fyller jag i totalt inbetalade premier exklusive skatt i ruta 1.4 samt 4.21, korrekt?
(Redigerad)

• 8,030 poäng 5k badge 2x thumb
2514 ska det ligga på i bokslutet. Och det är den slutliga löneskatten för året som ska ligga där.

I rutorna 1.4 samt 4.21 ska löneskatteunderlaget stå precis som du skriver.
Foto på Philip

Philip

Tack. Okej, så när gör jag en motkontering på 2514 (debet)?

När slutskattsedeln kommer och det dras från skattekontot. :-)
Foto på Philip

Philip

Nu när slutskatten skall bokföras så har jag en avrundning på några ören. 24,26% blir ju gärna ett decimalbelopp. Hur gör jag då?

Ponera att insatt TJP var 4 000 kr.

1630 Kredit 10 000
2510 Debet 9 030
2514 Debet 970
7533 Kredit 0,4
2514 Debet 0,4

Är det rätt? Eller lägger man det på ett öresavrundningskonto (3740)?