Tolkning av bildunderlag undermålig

  • 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • Genomförda
Eftersom tolkningen av bildunderlag är undermålig skulle jag vilja se en setting där man kan stänga av denna funktion.

Mindre än 5% av våra fakturor tolkas korrekt och ibland är det horribla fel. Moms som blir helt fel, belopp och datum som är helt åt skogen.

Inläsningen tar alldeles för lång tid, det som tidigare tog mindre än 10 sekunder tar idag 7-8 ggr längre tid och i slutändan måste man ändå mata in de flesta uppgifter manuellt.

Tanken är god men TYVÄRR är koden inte tillräckligt bra för att platsa i programmet.

Snälla, lägg till en inställning där man kan stänga av tolkningen.
Foto på TGC

TGC

  • 2,412 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 5
Foto på KarinL

KarinL

  • 3,278 poäng 3k badge 2x thumb
Håller med till 100%. Det blir rätt en gång av tjugo och tar bara en massa onödig tid.
En inställning av/på är vad jag önskar mig.
Foto på Ribomation

Ribomation

  • 1,248 poäng 1k badge 2x thumb
Håller också helt med. Har slutat använda app:en och inskannings-funktionen, dvs inga bild-uppladdningar.
Foto på TGC

TGC

  • 2,412 poäng 2k badge 2x thumb
För att förtydliga vansinnet i denna funktion kommer här bildexempel från dagens inläsning - eEkonomi tog leverantörens boxnummer som fakturabelopp..... duuuuh.

Detta händer hela tiden och är ju helt livsfarligt om man t ex använder en sommarpraktikant för inmatning av fakturor som inte är med i matchen.

Kan vi få en kommentar från Visma tack?



Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,360 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej! 

Jag förstår att ni har önskat en av/på-knapp för att styra om ni vill att underlagen ska tolkas eller inte innan ni skickar in dem till eEkonomi. 
Det finns nu möjlighet att ställa in detta i Visma Scanner appen.

Använder du iOS så loggar du in i appen och uppe till vänster klickar du på "i" och här inne kan du välja att stänga av "Automatisk tolkning".
Använder du Android loggar du in i scanner appen och uppe till vänster klickar du på den streckade ikonen för att fälla ut en meny - går till Inställningar och här inne kan du välja att stänga av "Automatisk tolkning". 

Självklart hoppas vi att tolkningen kan bli bättre och bättre, men om ni önskar stänga av den för stunden så har ni nu möjlighet till det. 

Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie 
Foto på DansPaRosor

DansPaRosor

  • 458 poäng 250 badge 2x thumb
Och vad gäller för webbläsarfunktionen? Jag laddar upp pdf-fakturor, de tolkas aldrig rätt och det tar en evighet...?
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 21,996 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Om du laddar upp bildunderlag via webbläsaren direkt till eEkonomi under Inköp - Bildunderlag - Ladda upp fil så kommer programmet automatiskt läsa av och tolka informationen som finns på underlaget. Här finns det tyvärr ingen inställning att stänga av tolkningen. 

Däremot om du istället vill använda scanner appen så kan du stänga av tolkningen och fota ditt underlag och skicka in det till eEkonomi. 

Ha en fortsatt bra dag! 

/Nellie 
Foto på Lian

Lian

  • 688 poäng 500 badge 2x thumb
Du kan även maila fakturorna direkt in i eEkonomi. Då tolkas de inte. Om du mottar fakturorna via e-post idag ser jag ingen anledning att blanda in appen i det hela.
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 21,996 poäng 20k badge 2x thumb
Precis som Lisa beskriver så fungerar det även bra att mejl in dem. 

/Nellie 
Foto på DansPaRosor

DansPaRosor

  • 458 poäng 250 badge 2x thumb
Är det denna funktion ni menar:
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-fakturering/content/online-help/scanner-skicka-underlag...
Eller scanningstjänsten/AutoInvoice där en betalar 8 kr/faktura för att få den inläst?
Att bara kunna vidarebefordra dem till en mejladress så att de sparas som underlag i eEkonomi låter ju väldigt smidigt.
Foto på TGC

TGC

  • 2,412 poäng 2k badge 2x thumb
I appen kan man skapa en unik address och man kan även ställa automatisk forward till Bildunderlag i eEkonomi, funkar bra!
MVH Roger
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
Kan du stänga av det i webbprogrammet också tack, helt oduglig funktion som gör alltför ofta fel.  Blandar ihop exmoms och inkmoms osv. 
Foto på FrFo11

FrFo11

  • 1,586 poäng 1k badge 2x thumb
funkade hyffsat för mig förut , men nu har det slutat att funka över huvud taget
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej FrFo11,

När du skriver att det har slutat att fungera över huvud taget så exakt vad är det då?

Brukar du dra in bilder/filer till programmet eller använder du dig utav Visma Scanner eller scannern i Visma eEkonomi?
Om du använder dig utav Visma Scanner vad har du då för telefon, vilken version av appen har du och har du testat både kvitton och fakturor?
Brukar du fota dina bilder eller läser du av QR kod?

Har du en ungefär uppfattning om när de slutade fungera?

Ska man leta vidare så brukar det bästa vara för oss om vi kan prova med exakt de underlag som ej fungerar hos dig.
Vill du att vi ska mejla dig istället och ta in detta så att vi kan kika närmare på just problemet hos dig?

Återkom gärna med mer info.


Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på FrFo11

FrFo11

  • 1,648 poäng 1k badge 2x thumb
Drar in fakturan till programmet, Scannerappen har jag testat och den har inget värde för oss har aldrig funkat. Vi får fakturor till oss som pdf via mail
När jag kom tillbaka från semestern måndag 20/8  funkade det inte 
Har inte testat det igen efter det.

Ni kan maila mig så kan jag skicka ett par exempel på fakturor
Sen funkar aldrig matchningen med leverantörsnamn  för fakturor, de är rätt identifierade men när jag byter från kvitto till faktura försvinner den matchningen.

Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej igen,

Jag har mejlat dig så fortsätter vi kontakten därigenom istället.

Ha en trevlig helg!
/Cecilia
Foto på FrFo11

FrFo11

  • 1,648 poäng 1k badge 2x thumb
blev ju aldrig någon lösning på det. Problemet är  att OCR inte sker konsistent för samma typ av fakturor (jag har en leverantör för 99% av alla fakturor). Och inte ens när OCR har läst av info om leverantör korrekt så används informationen inte. Inte heller att det är en faktur och inte kvitto tolkas korrekt. Eller är det så att funktionen medvetet görs undermålig så vi skall styras mot betalversionen av scanning?
Foto på Peter

Peter

  • 140 poäng 100 badge 2x thumb
Går det att hjälpa till att göra denna funktionen bättre? Vissa fakturor går fint men vissa som ser väldigt vanliga ut går inte bra alls. Kan man få programmet att lära sig av fakturor eller kan man skicka dem till någon som kan hjälpa med detta? det gäller att dra in PDF fakturor.
Foto på FrFo11

FrFo11

  • 1,638 poäng 1k badge 2x thumb
se min kommentar ovan i samma tråd
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,360 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej! 

Vi har tidigare informerat om att det bra att stänga av tolkningen i Scanner-appen om du inte önskar att en tolkning av bildunderlaget ska ske. 
Jag vill nu uppdatera er om att det även går bra att stänga av tolkningen inne i eEkonomi. Skulle du önska att stänga av tolkningen för bildunderlag så går du till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - Bockar ur rutan "Använd automatisk tolkning av bildunderlag"

Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie 
Foto på FrFo11

FrFo11

  • 1,648 poäng 1k badge 2x thumb
det är väl snarare så att vi vill att det skall funka, fast bättre!
dvs kunna använda sig av den tolkning av företagsnamn som faktiskt sker