Total avsaknad av säkerhet och spårbarhet på användarnivå - Administration

  • 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • (Redigerad)
Är det verkligen så otroligt illa att det inte går att se vilken användare som gjort vad i Administration 2000? Det är helt omöjligt att i efterhand avgöra vem som gjort fel vid inleverans, order, kundfaktura, leverantörsfaktura, följesedel eller offert. Det minsta man kan begära är väl att att det framgår, under spårning, vem som skapat något av ovanstående? 
Dessutom saknas fortfarande en så grundläggande funktion som automatisk utloggning vid inaktivitet fortfarande. Vad händer på området?
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

  • 4
Foto på Peter R

Peter R

  • 3,342 poäng 3k badge 2x thumb
Hej, jag håller verkligen med.
Foto på Marie J

Marie J

  • 2,712 poäng 2k badge 2x thumb
Jag har undrat samma sak!
Foto på Jakob Ivarsson

Jakob Ivarsson, Moderator

  • 210 poäng 100 badge 2x thumb
Det finns en utskrift som heter behandlingshistorik, här kan man se en hel del händelser som gjorts och vid vilken tidpunkt. Dessa händelser är sådana som främst har med bokföringen att göra, när det gäller inleverans, order, kundfaktura, leverantörsfaktura, följesedel eller offert så finns det ingen sådan funktion. 

Någon funktion gällande automatisk utloggning finns inte i programmet, dock vet jag en del kunder som kan via datorn ställa in så att programmet stängs av efter en viss tids inaktivitet. 
Foto på Henrik

Henrik

  • 2,588 poäng 2k badge 2x thumb
I mitt fall gällde inte frågan bokföring utan som sagt offerter, order, kundfakturor, följesedlar, leverantörsfakturor, in/ut-leveranser.  Jag hoppas innerligt att detta blir löst snart. Helt hopplöst att ringa runt till alla i personalen och fråga vem som gjort vad och ingen minns förstås när dagarna gått. 

Automatisk utloggning är verkligen en grundläggande säkerhetsfunktion. Att stänga ned Visma utan att använda Avsluta-funktionen är strängt förbjudet enligt tidigare samtal med er support. Databasen havererar direkt då tydligen. Annars hade det kunnat vara en nödlösning.