Totalhaveriet med Visma eEkonomi

  • 0
  • 13
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Senaste uppdateringen med användargränssnittet i eEkonomi är ju ett monumentalt fiasko. Hela den process som har föregått, dvs. noll input till/från kunderna och den uppenbart bristfälliga betatestningen får mig att allvarligt fundera på om vi verkligen ska fortsätta att använda oss av Visma.

Det här är ju ingenting ni har gjort er kända för, men som kund vill jag nu gärna ta del av det resonemang som nu sker hos er, då speciellt utvecklingsavdelningen. Tänker ni vidhålla den så haltande uppdateringen där bristerna inte bara tycks handla om kosmentiska missar utan direkt begränsning av viktiga funktioner och spela prestigespelet, eller tänker ni visa att ni lyssnar på kunderna och gå tillbaka till den gamla versionen tills ni verkligen har en flygfärdig uppdatering?

Det bör påpekas att ni inte bara tillhandahåller ett program eller tekniska lösningar, utan att ni också är i en bransch där förtroendefråga är av cental betydelse. Jag måste säga att jag är väldigt väldigt besviken på den senaste uppdateringen. Vår tid är också pengar!
Foto på max1001

max1001

  • 6,036 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 0
  • 13
Foto på Jonny V

Jonny V

  • 4,488 poäng 4k badge 2x thumb
Jag kan tyvärr inte annat än att hålla med.
Vi har faktiskt redan börjat att testa alternativ.... och även pratat med andra leverantörer som säljer liknande tjänster som redan idag erbjuder alla de tjänster jag efterfrågat Visma flertalet ggr om utan resultat.
Tex autogiro och e-faktura till konsumenter (utan att vi behöver betala implementations avgifter osv).
och även möjligheten att köra allt online så som tex fullfjädrat lönesystem där medarbetarna kan gå in och fylla i sina egna tider så att vi bara behöver gå in och attestera tiderna.

Det system som jag föll för mest var när en av de big five sa att de jobbar i samma system.
Foto på Ribomation

Ribomation

  • 1,104 poäng 1k badge 2x thumb
Jag håller delvis med.
Visma borde ha erbjudit kunder att vara beta testare, alternativt rullat ut det nya UI:et med möjlighet att växla mellan gamla och nya gränssnittet.
Vore tacksam för återkoppling från Visma hur ni avser att gå vidare. Personligen föreslår jag att låta kunder växla mellan nya och gamla gränssnittet, så kan ni gradvis fixa till problemen med snabba driftsättningar.

När allt detta är sagt, tycker jag förvisso att jag hellre hade sett ny funktionalitet implementerad, såsom räntefakturering och notifiering om en auto-mailad faktura studsar. Dessa två egenskaper har jag saknat så till den grad att jag överväger att växla till någon annans bokföringstjänst. Samt, det blir ju inte bättre av att läsa i detta forum att många andra långt före mig också önskat .dessa egenskaper
Foto på AK

AK

  • 350 poäng 250 badge 2x thumb
Vad är problemet?  Tycker det finns massor av text utan fakta.
Foto på max1001

max1001

  • 6,036 poäng 5k badge 2x thumb
Ingen idé att gå i polemik eller dylikt, AK. Du får gärna ha din upplevelse. Jag upplever dock att det är mycket som inte fungerar som det ska efter uppdateringen. Något jag delar med flera andra användare.
Foto på AL

AL

  • 322 poäng 250 badge 2x thumb
E-postadresser som försvunnit om man sparat under utkast, en extra rad som läggs till under leverantörsfakturor och på detta ett utseende som är under all kritik med fjuttiga grå rader som knappast syns är vad jag har upptäckt det senaste dygnet. Om inte detta med e-Ekonomis utseende korrigeras tillbaka så får i alla fall jag fundera på att gå över till något annat bokföringsprogram då det var både upplägget i programmet samt utseendet som avgjorde valet av just e-Ekonomi. Detta är inte vad firman har betalat för. Hoppas sannerligen att Visma lyssnar på sina kunder då en missnöjd kund är illa och flera är katastrof då Visma borde ha i åtanke att INGEN missnöjd kund kommer rekommendera vidare till andra potentiella användare.
Foto på Johan Green

Johan Green, Projektledare - Visma eEkonomi

  • 3,570 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Vi tar självklart till oss av det ni säger (både positivt och negativt). Vägen fram till denna uppdatering är givetvis något vi tittar på och ser vad vi kan förbättra. 

Flera av de felaktigheter som rapporterats är lösta och resten är under utredning. Vi släpper löpande uppdateringar för att så snabbt som möjligt se till att ni har en version som fungerar. Det är så klart olyckligt att de inte upptäckts tidigare, men vi uppskattar samtidigt att ni hör av er så att vi kan åtgärda dem så snabbt som möjligt.

Mvh
Johan
Foto på max1001

max1001

  • 5,966 poäng 5k badge 2x thumb
Jag får tacka för att du har tagit dig tid att svara i den här tråden, men strukturen i ditt svar följer ju bara den allmänna respons ni brukar ge i forumet. Jag vill hänvisa till ett inlägg där KarinL formulerade det hela väldigt väldigt bra.

Jag är för det mesta nöjd med era produkter men just hur ni genomförde uppdateringen visar att det finns stora brister i vilken grad ni verkligen är intresserade av användarupplevelsen. Det är allvarliga brister som har blottats nu som går bortom enstaka fel och missar i användargränssnittet. Det vore därför bra om ni kunde försöka återupprätta en del av förtroendet genom att i något skede informera oss användare om hur ni tänker gå tillväga för att förbättra arbetsprocessen hos er. Det tror jag knappast är att avslöja affärshemligheter eller lova något som ni inte kan hålla (vilket har varit er motivering till att vara inte vara så transparent med en "To-Do-List" som många av oss har önskat rörande t.ex. budget i eEkonomi.
Foto på SOTP

SOTP

  • 3,054 poäng 3k badge 2x thumb
Men Johan, det är ju så här varje gång ni släpper något nytt. Fullt av buggar och inget verkar testat innan release, och så får vi kunder lida med det medans dom som gjort fel (=Visma) går hem och tar helg.
Funktioner införs som ingen överhuvudtaget efterfrågat, förutom möjligtvis någon på visma. Medans de funktioner som kunderna (= de som betalar era löner) önskar/kräver aldrig införs.

Sen att svara att problemen är lösta är ju föga tröstande, när ni bevisligen inge rullat ut lösningarna ännu.
Foto på jonathan72

jonathan72

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
kan inte bokföra något för nu kommer man ju inte åt konton som  man använder
då jag inte är någon utbildad ekonom så blir det jävligt frustrerande när hela programmet ändras och att ni inte gör ngt åt det.
Foto på Eva

Eva

  • 206 poäng 100 badge 2x thumb
Håller med kritikerna ovan, översikten är ihoptryckt och svåröverskådlig och aktiva konton kommer inte upp när man bokför så man inte kan jobba - skitdåligt!
Foto på andersostling

andersostling

  • 134 poäng 100 badge 2x thumb
Kan bara instämma. Jag ser inte att den här misslyckade uppdateringen tillför något förutom extra frustration. Konton som saknas om jag inte laddar om sidan, detta eviga tryckande på "Visa aktiva konton". Fixa detta annars så byter jag till en annan plattform.
Foto på Eva

Eva

  • 206 poäng 100 badge 2x thumb
Mina aktiva konton kommer inte ens fram i bokföringen när jag trycker på Visa aktiva konton fast kontona är aktiva enligt kontoplan. :(
Foto på marcus-carlsson

marcus-carlsson

  • 60 poäng
När jag skapar en ny leverantörsfaktura så finns det ingen ruta att kryss i för "Visa även inaktiva poster" vilket leder till att jag inte får fram det kontot jag behöver.

Lös det!
Foto på max1001

max1001

  • 6,036 poäng 5k badge 2x thumb
Det dyker ju bara upp flera och flera problem som belyser att ni inte har haft någon som helst form av kvalitetskontroll före släpp. När t.o.m bokföringskonton inte visas upp som de ska så undrar man ju om ni på det här sättet aktivt försöker skrämma bort era kunder.

Är det inte dags att ni på relevant ledningsnivå tar det här på allvar och kommunicerar tillbaka till era kunder? Hur tänker ni hantera det här om det inte är acceptabelt att ni betatestar i skarp version och låter era kunder lida för detta. Jag tror inte riktigt på att ni har möjligheten att gå tillbaka till den förra versionen. Om ni har det så vore det önskvärt även om det givetvis är en stor prestigeförlust för er. Men valet för er är antingen det eller förlora massor med kunder.

Hur stor andel man har av marknaden är inte hugget i sten utan alltid beroende av den faktiska prestationen.
Foto på Johan Green

Johan Green, Projektledare - Visma eEkonomi

  • 3,570 poäng 3k badge 2x thumb
Hej igen!
Angående buggarna som följde med denna förändring kan jag inte annat än beklaga. Någon borde vi upptäckt, andra är inte lika självklara. Första uppdateringen kom ut senare samma dag, även dagen efter löste vi ett par problem. För några timmar sedan kom ytterligare en uppdatering där bland annat ovanstående problem ska vara åtgärdat. När vi inte lyckas fullt ut har vi absolut intentionen att lösa eventuella problem så fort som möjligt. 

Hoppas verkligen ni är med oss framöver - vi genomför inte alla önskemål, men vi lyssnar och kan bocka av en hel del av det som nämnts i forumet genom åren.

Mvh
Johan
Foto på SOTP

SOTP

  • 3,054 poäng 3k badge 2x thumb
Skulle gärna vilja veta vart i forumet du hittat att någon vill att ni skall göra hela programmet totalt oanvändbart?
Tror nog att ni ska börja lyssna på era kunder istället för på någon totalt galen projektledare på Visma. För det ni infört under det senaste året har inte överhuvudtaget önskats av någon kund, att dömma av alla kommenterer som kommer varje gång efter det ni kallar "uppgradering" men som snarare är en nedgradering för oss kunder.

Det är dax att ni avskedar alla dessa tokstollar som bestämmer över eran "roadmap" för Eekonomi, eller skall vi kanske kalla den en "ditchmap"!? Och börjar lyssna på dom som betalar era löner och som även betalar utvecklingen av programmet.

Tänk på att "Varje krona av er lön kommer ifrån kunderna".
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
Jag måste hålla med här. Det säljs in som ett användbarhetsprojekt men detta blev verkligen helt tokigt. 
Jag verkar inte vara ensam om att tycka att ni släppt en version som är sämre än den förra. Användbarheten är sämre, bl.a. saknas kontraster som ni löste så bra tidigare. 
Massvis med buggar i produktionsmiljö, något som inte får ske alls pga. att ni hanterar kunders bokföringar som är strikt reglerade av lagar & regler som inte tar hänsyn till era buggar. 

Det bästa vore om det inom en vecka stod "2016-XX-XX uppdateras Visma eEkonomi mellan kl. 05-07" och vi alla vaknar till en ny version som alla är bekanta med, föregående version. 
Foto på max1001

max1001

  • 6,036 poäng 5k badge 2x thumb
Det är givetvis inte så att vi användare ska göra ni som offentligt bemöter oss på forumet till måltavlor för vår frustration. Det är inte personligt, men samtidigt är ni utsedda att representera Visma. När inget av det vi för fram verkar landa och generera en relevant respons, kan jag inte annat än att tolka som att det är någont som inte står rätt till i ert förhållningssätt till vad det vi kunder egentligen för fram för kritik.

Ja, vi är tacksamma för att ni gör ert bästa att fixa buggarna. Men vår poäng är att de är så pass flagranta missar som aldrig borde ha passerat en kvalitetskontroll om ni nu har haft en sådan! Den här produktlanseringen eller vad man ska kalla påminner en hel del om MS katastrofala misstag med Windows Vista där man släppte ett OS behäftat med så många buggar att man till slut fick dra tillbaka produkten.

Dessutom, den diskussion som ni nu har fått på halsen handlar inte bara om att fixa buggarna allteftersom utan om en förtroendekris rörande er förmåga att leverera en tillförlitlig produkt som i produktionsmiljö inte åsamkar era användare onödig tid, arbete och i slutändan pengar! Det är också där ni kanske ska börja utgå ifrån när ni svarar på våra kritiska inlägg. Det är väl egentligen ganska självklart att ni ska fixa buggar när ni tvingar oss att bli beta-testare. Det är inget som ni ska slå er bröstet för?!? Diskutera istället internt på hur ni ska bygga upp det förtroende som den här uppdateringen har raserat, och var inte blyga för att kommunicera det tillbaka till oss användare.
Foto på andersostling

andersostling

  • 134 poäng 100 badge 2x thumb
Kan bara instämma. Just nu håller jag på att undersöka alternativ, och hittar jag något som jag känner fungerar bättre (lär inte bli svårt) så kommer jag med all sannolikhet att lämna Visma för gott.
Foto på hawk

hawk

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Jag håller helt med alla som tycker att ni lagt ned tid på något som ingen, användare, har efterfrågat. Ett gränssnitt som känns helt hopplöst att jobba med. Varför har ni inte i stället lagt energi på att utveckla programmet med de funktioner som folk efterfrågat. Jag har under ett års tid önskat samlingsfakturor men inte sett någon respons från er. Istället har ni förstört ett fungerande program med helt onödig kosmetika. NEJ ge oss tillbaka det som fungerade och lägg krut på att utveckla funktioner som gör det lättare att arbeta med Visma.
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
Det börjar bli väldigt tydligt detta + att jag har flera kollegor inom IT-branschen där jag verkar som tyvärr också håller med men väljer att inte skriva det i forum. 

Kan ni vänligen överväga att ta tillbaks den gamla fungerande versionen, skapa ett beta-program där de eventuella kunder som faktiskt vill ha denna nya layouten "användarvänligheten", låt dem använda programmet så som det ser ut idag.  Låt oss andra få tillbaka det program vi faktiskt köpt och betalt årslicens för. 

Jag förstår att ni vill gå snabbt framåt men här gick det för snabbt.
Ni hanterar för viktiga saker för att offra kvalitét och användbarhet för att rulla ut dessa förändringar. 
Foto på Anders H

Anders H

  • 496 poäng 250 badge 2x thumb
Kan inte annat än hålla med de andra som skrivit om den nya uppdateringen. 
Nog hade det kunnat gjorts bättre. Nu är det jobbigare än någonsin att jobba i eEkonomi....
Fixa ASAP, annars lär det bli något annat program.
Backa till föregående grafiska utseende, bättre kontrast, skönare för ögonen att jobba i.
Det hade varit bättre med en ränte-fakturerings funktion, eller något annat som efterfrågats på detta forum de senaste åren, än denna uppdatering.
(Redigerad)
Foto på max1001

max1001

  • 6,036 poäng 5k badge 2x thumb
Jag måste också erkänna att jag kommer att avveckla Visma eEkonomi och tillhörande moduler för att successivt gå över till andra alternativ. Det har varit lite för många incidenter på sistone. Supporten är bra men utvecklingsavdelningen tycks löpa helt amok...

Lite surt att jag redan har hunnit betala licensavgiften för kommande år...
Foto på Lumnas

Lumnas

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb
Varför lyser visma med sin frånvaro borde dom inte informera vad som händer
Vad dom tänker göra åt eländet
Verkar inte lyssna alls på sina användare
Har haft önskemål om hur rot avdrags filerna ska fungera
När dom hade så bra funktioner i webfakturering
Nu får man sitta och räkna själv

Kommer nog byta om det inte händer något ganska snart iallafall någon information om vad som kommer ske
Foto på Jonny V

Jonny V

  • 4,488 poäng 4k badge 2x thumb
Jag tror visma har lutat sig tillbaks för länge i hoppet om att kunna förvärva 51% av aktierna i fortnox (därav få in kompetensen och tekniken ifrån fortnox som alltid har varit moln/webb - baserat och legat i framkant, sen styra och ställa som dom vill som majoritetsägare)och när den affären inte gick i hamn så insåg dom att dom måste jobba ikapp för att kunna hänga med i övriga moln baserade ekonomi system.

Det är ju inte så svårt för Visma att växa då de köper upp de bolag som de får chansen att köpa upp som tex. summasummarum, E-conomics som precis hade köpt upp SpeedLedger...
Foto på max1001

max1001

  • 6,036 poäng 5k badge 2x thumb
Jag tror att du har en poäng Jonny V. Det är väl så Visma har vuxit på den svenska marknaden egentligen... Tur för oss konsumenter att köpet av Fortnox inte gick igenom...

Vismas representant skrev i en annan tråd att de minsann hade anlitat UX-experter till den nya uppgraderingen. Jag tror att resultatet säger något om i vilken grad man verkligen har testat gränssnittet gentemot målgrupp - något som är gängse i alla dylika verksamheter. Det verkar som om Visma har fått en rejäl släng av grupptänk i de egna leden och inte längre ser vad som är höger och vänster, och än mindre vad som är rakt fram.

Nä, nu slår jag slag i saken och går över till ett annat alternativ. Visma får licenspengarna för ett år till eftersom jag redan har betalat och enligt villkoren inte kan få en återbetalning vid förtida avbrytande av avtalet. Mycket besviken på uppgraderingen, men ännu mer besviken på hur man från Visma inte alls har fångat upp vår kritik kring hela processen. Det stinker Bagdad Bob i en ny tappning. Eller det klassiska strutshuvudet i sanden...
Foto på Gunilla Jaltsén

Gunilla Jaltsén, Produktansvarig Marknad Visma eEkonomi

  • 3,418 poäng 3k badge 2x thumb
Hej

En tråd som engagerat flera kan jag läsa. Kvalitet i våra produkter är otroligt viktigt, det är något ni kan förvänta er av oss och vi ska leverera.

Gällande produktutveckling är jag övertygad om att vi ska arbeta parallellt med nyutveckling och förbättring, vi ska också fokusera på bra prestanda och användarvänlighet samt se på möjligheterna av att använda ny teknik. 

I denna version var det fokus på ett nytt gränssnitt tillsammans med fler förbättringar, nästa gång är det garanterat fokus på nyheter och förbättringar.  I samband med denna uppdatering har fått många positiva kommentarer från kunder men också kritik som i denna tråd och det kommer vi självklart se över och göra förbättringar. 
Numera uppdaterar vi ju löpande en gång i veckan med mindre justeringar och större ändringar en gång i månaden. Under året har vi faktiskt lanserat över 250 förbättringspunkter både stora som små. Jag vill gärna slå ett slag för “Nytt i Visma eEkonomi” som du hittar i Supportpanelen.

//Gunilla
Foto på max1001

max1001

  • 5,966 poäng 5k badge 2x thumb
Jag förstår att du givetvis försöker göra det bästa möjliga av situationen. Men att inte lyfta fram att ni tar våra synpunkter på allvar, och istället försöker späda ut vår kritik med att envist hamra in hur många förbättringar ni har gjort, får tyvärr en motsatt effekt. Det är inte mängden förbättringar eller funktioner vi har vänt oss emot, utan hur slarvigt allt har genomförts på bekostnad av vitala funktioner och användarvänlighet. Vi som fullt betalande kunder ska inte behöva vara era betatestare!

Jag tvivlar på att ni har fått ros för den senaste uppdateringen. Kan du peka ut några användare som har berömt den senaste uppdateringen där "main feature" verkar vara att överraska oss användare med vitala funktioner helt plötsligt har slutat att fungera? Vad har dessa användare engentligen kommit med för positiv feedback? "Tack för att ni gav mig lusten att felsöka?" "Nu vet jag äntligen vad jag ska göra av min fritid?" "Jag hade tappat engagemanget för min verksamhet men nu kan jag äntligen lägga ner tid och pengar på att felsöka eEkonomi?"

Med all respekt så är det ett löjesskimmer över det hela!

Det hade varit rättframt att säga: "Nej, det här blev inte bra. Vi har lyssnat på er kritik och kommer nu att göra på följande sätt..." !
Foto på Eva

Eva

  • 206 poäng 100 badge 2x thumb
Gunilla, alla förbättringar som gjorts är ju inte värda ett smack om vi inte kommer åt aktiva konton så att vi inte kan göra den löpande bokföringen, eller hur? Det intressanta är ju när ni kommer att åtgärda detta så vi som småföretagare kan göra det Skatteverket begär, betala moms och skatter i tid osv. Det är ju svårt att göra när grundfunktionen i programmet inte funkar. Så det jag vill veta, och många med mig som det verkar, är när ni ser till att vi kommer åt våra konton i våra kontoplaner så vi kan göra klart det kommande kvartalsbokslutet.
Dessutom är ju gränssnittet helt bedrövligt, svåröverskådligt och gyttrigt, så den förbättring ni avsåg har ju inte infriats.
// Eva
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
Någon sista kommentar från Visma hade varit trevligt här i denna tråden som engagerat många
Många ouppklarade frågor
Foto på Jonny V

Jonny V

  • 4,488 poäng 4k badge 2x thumb
Med tanke på deras senaste svar så har jag kört en export på min bokföringsdata ifrån Visma och fortsätta så fram till nyår.
För med tanke på att SLA saknas så vågar jag inte anförtro mig på att det fungerar när jag behöver det.

Hur ni på Visma än försöker att bagatellisera de senaste problemen så är det ingen bagatell i mångas ögon.
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.