Tre fakturor och ett kvitto för samma inköp. Hur bokför jag?

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Hej!
Jag har köpt in digitalt bildmaterial på nätet. Företaget jag köper av har ett EU VAT nr.

För mitt köp på 5 USD har jag fått 3 fakturor för bildmaterial, och två olika handling fees där totalbeloppet alltså blir 5 USD. Jag har även fått ett kvitto för totalbeloppet som dragits från mitt kort kopplat direkt till mitt företagskonto. På detta står att jag köpt "credits" för 5 USD i deras tjänst som sedan använts för att betala material + avgifter.  

1. Måste jag bokföra alla tre fakturorna eller kan jag bokföra det som kvitto?
2. Hur gör jag med momsen? Den är inte utsatt på fakturorna men jag tror att jag måste betala svensk moms? Drar jag av 25% på totalbeloppet och bokför det som moms?

Tack för hjälpen!
/Förvirrad
Foto på gmgdilkestad

gmgdilkestad

  • 152 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på jessi81

jessi81

  • 1,642 poäng 1k badge 2x thumb

Hej

När vi köper in material från utlandet så lägger jag det på konto 4515 om det är utanför eu och momsen räknar jag ut (25%) och lägger på 2614 och 2645

tex:

2440 K

4515 D

2614 K

2645 D

Teoretiskt sett så ska du ju kunna använda dessa konton men kanske byta ut 2440 mot check eller vad du använder om du betalat direkt och då ha dessa som "kvitton" istället.

Vh Jessica

Foto på gmgdilkestad

gmgdilkestad

  • 152 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!
Tack för snabbt svar. Jag testar och ser vad jag får fram i programmet.
mvh
Monika
Foto på jessi81

jessi81

  • 1,642 poäng 1k badge 2x thumb

Glömde skriva att du drar inte av momsen när du räknar ut den själv. utan du bokför själva summan på tex 2440 och 4515 för försäljning och sen tar du summan gånger 25% och det beloppet lägger du sen på momskontona:-)

Vh Jessica