Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tre fakturor och ett kvitto för samma inköp. Hur bokför jag?

Hej!
Jag har köpt in digitalt bildmaterial på nätet. Företaget jag köper av har ett EU VAT nr.

För mitt köp på 5 USD har jag fått 3 fakturor för bildmaterial, och två olika handling fees där totalbeloppet alltså blir 5 USD. Jag har även fått ett kvitto för totalbeloppet som dragits från mitt kort kopplat direkt till mitt företagskonto. På detta står att jag köpt "credits" för 5 USD i deras tjänst som sedan använts för att betala material + avgifter.  

1. Måste jag bokföra alla tre fakturorna eller kan jag bokföra det som kvitto?
2. Hur gör jag med momsen? Den är inte utsatt på fakturorna men jag tror att jag måste betala svensk moms? Drar jag av 25% på totalbeloppet och bokför det som moms?

Tack för hjälpen!
/Förvirrad
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

När vi köper in material från utlandet så lägger jag det på konto 4515 om det är utanför eu och momsen räknar jag ut (25%) och lägger på 2614 och 2645

tex:

2440 K

4515 D

2614 K

2645 D

Teoretiskt sett så ska du ju kunna använda dessa konton men kanske byta ut 2440 mot check eller vad du använder om du betalat direkt och då ha dessa som "kvitton" istället.

Vh Jessica

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Tack för snabbt svar. Jag testar och ser vad jag får fram i programmet.
mvh
Monika
Fd medlem
Inte tillämpbar

Glömde skriva att du drar inte av momsen när du räknar ut den själv. utan du bokför själva summan på tex 2440 och 4515 för försäljning och sen tar du summan gånger 25% och det beloppet lägger du sen på momskontona:-)

Vh Jessica