Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrera en betalningsbekräftelse mot två betalningar - eEkonomi

Hej, jag har en kund som betalat in 255:- via Swish och eftersom det var för lite så betalade kunden 55:- till. Jag skrev ut en kortbetalning på 310:-(=kvitto). Hur ska jag få båda inbetalningarna till samma kortbetalning vid matchning av "Inbetalning från betalkort"? Hälsningar /Rolf
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Bra fråga Rolf, tyvärr går inte detta. Jag skulle rekommendera dig att du istället ångrar din kortbetalning under Försäljning, och istället skapar om det som två stycken kvitton motsvarande kundens betalningar. Då kommer du kunna matcha korrekt.

Vill du inte göra detta så kan du istället tillämpa nedan work-around.

- Skapa en inbetalning på 310 kr under Kassa- och bankhändelser, på Kassan.
- Matcha inbetalningen mot betalningsbekräftelsen.
- Matcha din två inbetalningar som finns på företagskontot under Kassa- och bankhändelser, som överföringar från Kassan. 

Du mellanlandar alltså på kassa, bara för att få betalningarna avstämda.

Välj ock vraka:)

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här är ju inte helt ovanligt. Jag menar att det är mycket enklare att bokföra swishbetalningen mot kortbetalningen. Det som saknas bokför du på 1510 kundfordringar. Sedan bokför du de 55:- mot 1510.  Enkelt och för mig en exakt avbildning av verkligheten.

Hej Lars R!

När det gäller Inbetalning från betalkort är det arbetsgången som Karl beskriver ovan som gäller. Men jag håller med, visst hade det varit enklare att bokföra som du beskriver. Skickar det vidare som ett önskemål. 

Ha en fin midsommar!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag anser inte att mitt förslag är ett önskemål, det är ett tips om hur man kan göra utan att ändra i systemet. Jag ser inget som omöjliggör den arbetsgången.