Tulldeklaration från Postnord - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej, fortfarande ingenstans finns någon lätt förstålig förklaring för hur man deklarerar tullavgifter från tex Kina, USA eller land utanför EU. Här är min deklaration från Post nord. Kan någon ge mig rätt konton i E - ekonomi för detta och debet och kredit anvisningar. 

Foto på Lotta

Lotta

• 5,198 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Lotta

Lotta

SJälva köpet är bokat som nedan 

och momskod 22  25% 
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,062 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Lotta,

Du kan läsa hur det ska bokföras i tråden Hur ska jag redovisa inköp från Kina där DHL skickar ut begär importmoms

Om du läser det långa inlägget som Pär Gustavsson har skrivit så kan du bokföra enligt följande:

1930   kredit   208,32
2641   debet   133,32 
2641   debet   15
4xxx   debet    60

Däremot kommer nog dessa konton för moms inte att stämma med ditt valda konto för det ursprungliga inköpet då du på konto 4051 valde att sätta momskod 22. Är det en vara eller en tjänst du har beställt?

Du kan även se samma förslag i tråden Hur bokförs tull och moms på faktura från DHL?

Känns det oklart så återkom gärna.

Ha en fin dag!
/Cecilia
(Redigerad)
Foto på Lotta

Lotta

Hej det är en vara jag har betällt ..... Hur ska vad ska jag ha på 4051 då? Ska jag ta bort momskoden och så det inte blir någon momskod alls?  Ska det vara 2641 två gånger? 
(Redigerad)
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lotta!
Det stämmer att 2641 ska vara två gånger. Det är moms på varorna och sen är det moms på Postnords tjänst. Så det är därför det är uppdelat i förslaget.

4051 brukar vara inköp av varor i Sverige. I detta fall skulle jag säga ett 45-konto. Import av varor så brukar 4545, 4546 eller 4547 användas.
/Sanna