Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sto_abab
MEDLEM

Underlag för särskild löneskatt i Deklaration/Årsredovisning

Hej,
Jag håller på med Deklaration/Årsredovisning undrar om det är skattebeloppet eller pensionspremien som ska stå i fältet Övriga skatter ---> Särskild löneskatt -->
Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader.
Dvs om jag har betalat 10000 i premie för tjänstepension och ska betala 2624 kr i sräkskild löneskatt, vilket av beloppen ska stå?

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

Premiebeloppet dvs 10 000:-

MVH
RoffaK
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej 

Vill dubbelkolla detta. 

Om vi har betalt 50000 kr till tjänstepensionsbolaget och sen betalt särskild löneskatt på det, ska det stå 50000 kr i ruta 1.4 i inkomstdeklarationen?

Mvh

Hej Samanti,

 

Ja det stämmer. Under Övriga skatter - Särskild löneskatt - i fältet Underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader redovisas den Särskilda löneskatten på pensionskostnader (SLP) som uppstått under räkenskapsåret. Det är premiebeloppet som ska anges i fältet.

 

Ha det fint!

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Hur kommer det sig att man måste fylla i detta manuellt?

I den överförda bokföringen finns ju kostnaden i 7412. Trodde hela poängen med att köra årsredovinsning/bokslut med er var att man slapp kopiera siffror...

Eller är det det som kommer automatiskt på nästa sida under "Pensionskostnader som ingår i p. 3.8 (4.21)"

 

Eller har jag missat något här?

 

Mvh Håkan

Hej Håkan,


Tack för att du skriver in! 


Precis som du säger så kommer programmet inte automatiskt att fylla i beloppet i underlag för särskild löneskatt på pensionskostnader (1.4),  utan det behöver du fylla i manuellt. Som det ser ut just nu är det inget vi kommer att ändra på i modulen. Det som du skriver in i fältet kommer dock att föras över till blankett INK2 och skatten visas på sidan Skatteuträkning. 


Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har du följdfrågor eller om jag missförstått din fråga är du varmt välkommen att återkomma här i tråden igen :). 

 

Önskar dig ett gott nytt år!

 

/Agnes 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂