Undermålig inläsning av leverantörsfakturor via Autoinvoice till Administration

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • (Redigerad)
Är det fler som jag som upplever att inläsning via Autoinvoice är undermålig. Det är flertalet gånger som faktura stoppas och det för att den inte kan matcha med någon leverantör. Trots att leverantören är upplagd och jag har säkerställt att uppgifter såsom orgnr och bankuppgifter stämmer. Om jag sen använder funktionen att Visma Adm ska lägga upp leverantören så är det ALDRIG att den har lagt upp hela IBAN nr på en utländsk kund. Så mycket arbete som jag trodde vid införande av autoinvoice inte skulle behöva läggas ner men som uppkommit istället.
Foto på kira

kira

• 222 poäng 100 badge 2x thumb
  • så less på Visma

Publicerades för 2 månader sedan

• 0
  • 2
Foto på JanH

JanH

• 844 poäng 500 badge 2x thumb
Just det du skriver har jag aldrig råkat ut för, men när jag registrerar en faktura där jag tidigare har registrerat en inkommande följesedel så får jag en varning att det är en följesedel registrerad för leverantören och att jag skall kolla så om fakturan gäller den. Klicka på OK så fungerar det, men ibland händer det att programmet skriver att det inte går att läsa in eftersom det finns en följesedel registrerad för leverantören och att man istället skall skriva ut fakturan och registrera manuellt. Jag har inte hittat någon logik i när detta händer, men när det gör det så faller ju nästan hela idén men elektronisk fakturering, om man trots detta måste skriva ut och registrera manuellt.
Det kanske är ett fel som hänger ihop med ditt problem, så att någon har en lösning till oss båda?
Foto på Lena Ekonomi

Lena Ekonomi

• 3,250 poäng 3k badge 2x thumb

Har haft jätteproblem men är bättre nu. De flesta fel beror på den mänskliga faktorn. Alltså att personer hos Vismas "tolkningspartner" registrerar fel. Mitt tips att anmäl varje fel när ni råkar på det så de kan ta detta med tolkningsansvarig.
Foto på kira

kira

• 222 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,  tack för tips! Då förstår jag varför det ibland blir rätt när de läser in och ibland inte det. Vart anmäler du felet? 
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 26,204 poäng 20k badge 2x thumb
Är det tolkningen där en pappers- eller PDF faktura blir fel eller är det en "riktig" EDI faktura som vållar problem?

//Davor P