Underskott sedan tidigare år - Skatt Proffs

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har ett problem i Visma Skatt proffs. Det kan ju faktiskt hända att man deklarerar för någon person för första gången - men personen i fråga har haft enskild firma längre tid. Jag har nu ett texempel där det finns upparbetade underskott sedan tax 08. Hur är det tänkt att jag ska få in de siffrorna i bilagan för beräkning av underskott?? Kan ju inte vara meningen att jag ska sitta och lägga in föregående års deklarationer bara för att få till rätt siffror?? Hittar inget vettigt i hjälpfunktionen heller.
Foto på Lenasekonomi

Lenasekonomi

• 1,820 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,164 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

För att fylla i tidigare års underskott går du in på NE-blanketten för året och i ruta R24 finns det en länk för att skapa beräkningsbilagan Underskott i pågående näringsverksamhet. På sida 2 kan du i tabellen fylla i de tidigare årens underskott.
De här uppgifterna följer därefter med till nästa år.

Samma sak gäller för de flesta uppgifterna i deklarationerna. Om du inte importerar dem via bokföringen finns det en tabell för tidigare års uppgifter.

Lycka till!
Foto på Lenasekonomi

Lenasekonomi

• 1,820 poäng 1k badge 2x thumb
Hade ju varit hemskt bra om det framgått i nån hjälpfunktion vilken rad man skulle fylla i. För mej hade det mest logiska varit att fylla i varje års resultat inte det utgående underskottet.

Men jag är benägen att anse att öht i visma skatt så verkar det vara en kunskap man ska födas med - hur man ska fylla i blanketter eftersom hjälpfunktionen lämnar mycket att önska.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,164 poäng 50k badge 2x thumb
Jag tar självklart dina synpunkter vidare till vår utvecklingsavdelning och även till vår dokumentationsavdelning för att förtydliga hjälpavsnitten.