Kontoplan för ideell förening utan moms - Förening

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

1-Jag har blivit kassör i en ideell förening och jag har köpt Visma Förening och nu gör jag

föreningsinställning men vet inte vilket Kontoplan ska jag välja som anpassad till Ideella föreningar utan moms?

2- Vid inställningar finns en fråga, Är ej godkänd för F-skatt, ska  jag kryssa eller ej ??

Foto på Anwar

Anwar

• 180 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Ulf Jonsson

Ulf Jonsson

• 5,170 poäng 5k badge 2x thumb
Det finns en särskild kontoplan för ideella föreningar i produkten om jag inte minns fel. Om ni inte är registrerade/godkända för F-skatt ska den rutan kryssas eftersom det då överensstämmer med registreringsuppgifter på föreningen hos Skatteverket.
Foto på Anwar

Anwar

• 180 poäng 100 badge 2x thumb

Tack Ulf , nu har jag hittat kontoplan bas2017 förening. En annan fråga kanske du kan hjälpa mig? Jag vill lägga in Ingående Balans på det nya året 2018 och jag har fått utgående balans från förra åretsbokslut, Hur kan jag lägga in ? Vilken kontonr. ska använda för ingåendebalans? ska lägga i debet /kredit ? för att föreningen har fyra olika bankkonto. alltså summan av de fyra bankkonton är ingående balans.Är det så ? att kredit och debet mellan ingående balans och de fyra konton ska vara noll?

Foto på Ulf Jonsson

Ulf Jonsson

• 5,170 poäng 5k badge 2x thumb
Hej - gör så här:
Öppna programmet
Välj rätt räkenskapsår (om du hamnar i fel år)
Välj bokföring
Längst till vänster (i menyn) finns en knapp för ingående balans
Om du klickar på den kommer du till en vy där du kan knappa in ingående balanserna på respektive konto från balansrapporten för förra året.
Om du har fyra olika bankkonton lägger du upp nya konton i kontoplanen.
Tips: Döp dem gärna med bankens kontonummer så du lättare kan stämma av mot kontoutdragen från banken senare. 
Tillgångarna i form av pengar lägger du in i debet på kontona i vyn för IB
Om inga andra skulder finns i balansrapporten återstår ju bara eget kapital och årets resultat
De lägger du in som IB med ett minustecken framför (= kredit)
Längst ned i vyn för IB kan du se att du får en summa 0 - då har du gjort rätt, dvs summa tillgångar = summa skulder
Foto på warriland

warriland

• 634 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Anwar!Du kan själv anpassa kontoplanen så den stämmer överens med den verksamhet ni har. Då blir det oftast lite överskådligare.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.