Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Upparbetad men ej fakturerat av bokföringsbyrå - eEkonomi

Förra året anlitade jag en bokföringsbyrå för årsredovisning och deklaration (första året för firman). Detta år tänkte jag använda vismas årsredovisning/deklarationsmodul. Har dock lite strul med att förstå hur jag ska hantera vad bokföringsbyrån gjorde innan jag kommer igång med själva årsredovisningen. Dom har inte använt möjligheterna i Visma utan enbart lagt in manuella verifikationer För info kör jag kontantmetoden och driver ett AB.

1. Byrån har lagt in en manuell verifikation enligt:
Upparbetat men ej fakturerat intäkt
2018-03-31 (räkenskapsårets sista dag)
1620(D) 130kkr
3041(K) 130kkr

Detta fakturerades sen kunden 2018-04-02 och fakturan betalades i mitten av Maj. Not: Konto 3041 verkar ha moms-kod som kanske ställer till det?

2. Byrån lade även in:
Upplupna kostnader:
2018-03-31 (räkenskapsårets sista dag)
2990(K) 10kkr
6530(D) 10kkr

Antar nu att jag måste lägga in manuella verifikationer för att matcha dessa verifikationer för räkenskapsåret som började 2018-04-01?


Vore tacksam för lite hjälp om hur jag ska få det hela att stämma 2018-04-01-2019-03-31 med korrekta verifikationer som matchar byråns från förra året.

mvh

Micke
16 SVAR 16
Fd medlem
Inte tillämpbar

2
Spegelvänd konteringen som gjorts tidigare för att å
På så sätt boka bort den skuld som inte längre finns

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

1/ spegelvänd även hör den ursprungliga konteringen för att få bort den fordran ur balansräkningen som nye längre finns

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

1/.....inte längre finns.

Det som dom gjort är att periodisera dels din intäkter så att dom hamnade på rätt år,d.v.s före bokslutet och dels en upplupen bokslutskostnad. D.v.s kostnaden för bokslutet som då skall kostnadsföras på det året men betalas (och du erhåller fakturan) först nästa år. Det finns väldigt många regler och lagar som skall följas och det här är orsakat av en del av dom. Lycka til!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mikael och AccountantfromHell_singland för svaren!

Såg på denna tråd ("https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/adti76mgwbrnt") att man för upparbetad men ej fakturerad intäkt bör använda ett konto som ej har momsrapportkod, tex 3049.

Som ni kan se så har byrån använt 3041 som verkar ha en momsrapportkod.

Kan det bli strul med momsredovisningen pga det?

Du bör göra återföringen efter att du kört momsrapporten. För annars blir det strul...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen! Eftersom momsrapporten kördes för mer än ett år sedan så ska det väl vara säkert att göra återföringen nu. Tack!

Du bör helst då köra återföringen i den perioden som avses... då blir ju även jämförelsetalen rätt mellan åren.... Och om du kör den nu så påverkar du ju den här perioden... vilket kan vara lika illa... Men du kanske har låst perioderna, vilket man iof ska men som ställer till det sådana här gånger...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har ännu inte låst perioden ifråga. Så jag tänkte lägga återföringen på första dagen det nya året (2018-04-01).

Är det risk att jag sen måste skicka in en ny momsrapport för perioden?

Intäkten blir ju korrekt under perioden rent resultatmässigt och rent momsmässigt så har du redan redovisat korrekt så någon ny momsredovisning borde inte vara aktuell.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu har du ju ärvt en kontering från byrån. I framtida fall finns det egna konton för periodiserade intäkter i normalkontoplan och när du använder dessa skapar du och spegelvänder kontering för periodiserade intäkter samtidigt som du väljer ordinarie intäktskonton när du faktiskt fakturerar intäkten - då uppstår inte problemet med differenser i momsredovisningen.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok, men faktum är att jag normalt använder 3041 för intäkter på just en sån faktura. Då kanske det är fint att köra den upparbetade intäkten på 3041 också?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bör undvika att använda 3041 för just den upparbetade intäkten efdtersom du inte redivosar moms på den intäkten förrän du skickar din ordinarie faktura

Jag använder konto i klass 37XX med sru kod 7410 - ingen momskoppling - och benämner det Periodiserade intäkter, det hamnar då rätt i både årsedovisning och inkomstdeklaration.

Mikael

Mitt tips är att ta bort momskoden på konto 3041 när du vänder tillbaka posten i detta fallet. Annars kommer det komma med i kommande momsrapport.

Framöver kan du gott använda ett annat konto för periodisering av intäkter, förslagsvis 3049 som du föreslår ovan.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Lovisa! Ändrar momskoden gör jag alltså efter att ha skapat den omvända posten (verifikationen) genom att klicka på "Åtgärder" och sen "korrigera momskod"?

Ja, precis!
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100