BITS-tjänsten (uppdateringstjänsten) är inte aktiv i Visma Lön 100/300/600

• 6
  • 7
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag vill uppdatera Visma Lön 600 inne i programmet under Hjälp men får följande felmeddelande: BITS-tjänsten (uppdateringstjänsten) är inte aktiv.
Vad är fel och hur gör jag den aktiv?

Foto på catarina ScF

catarina ScF

• 1,922 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 6
  • 7
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,114 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Just nu har vi pausat version 2018.0 för att det saknades bilkoder för förmånsbilar modell 2016.
Jag uppdaterar i den här tråden när det finns en uppdatering tillgänglig.

Det är inte anledningen till varför du får felmeddelandet, men jag uppdaterar tråden med hur du ska göra när versionen finns tillgänglig.
/Anna
Foto på U

U

• 328 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ny version Lön 600, 2018.0?.

Kan inte se var nya versionen 2018.0 finns. Jag kommer bara åt 2017.12. Vilken är den senaste tillgängliga versionen som finns för Lön 600?
Foto på Anna Svensson

Officiellt svar
Hej!

Om du får felmeddelandet BITS-tjänsten (uppdateringstjänsten) är inte aktiv kan du lösa det genom att
  1. Gå till Kontrollpanelen –Administrationsverktyg
  2. Dubbelklicka på Tjänster
  3. Kontrollera så att tjänsten BackgroundIntelligent Transfer Service Körs. 
Omtjänsten körs: högerklicka på den och välj Starta om.
Om tjänsten inte körs och det är okej att den ska köras: högerklicka och välj Starta.

/Anna
(Redigerad)
Foto på BeritDanielson

BeritDanielson

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette När kommer ny version av Lön600 så att det går att göra lön på 2018?.
Foto på Birgitta

Birgitta

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Går ej att uppdatera Lön 600.

När jag försöker uppdatera Lön 600 till senaste versionen får jag upp meddelandet "BITS-tjänsten (uppdateringstjänsten) är inte aktiv". Vad betyder det och vad ska jag göra?
Foto på Lars

Lars

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Databas fungerar ej efter uppdatering.

Jag kör Lön 300. Efter uppdatering hittar inte programmet datatabasen får upp: Databasen SPCS_System saknas eller är felaktig. Har reparerat programmet men Kommer därefter inte åt 2018.2. BITS tjänsten är inte aktiv får jag som meddelande. Är det i Vismas server eller i min dator??
Foto på Ulla Andersson

Ulla Andersson

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Jag får meddelande Bitstjänst är inte aktiv vid öppnade utav lön 300 och det gör ....
Foto på Marie J

Marie J

• 2,826 poäng 2k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette uppdatera programversion Visma Lön 600.

Jag ska uppdatera min visma lön 600 från version 2018.3 till senaste. Jag går till HJÄLP-UPPDATERA PROBRAMVERSION.  Då kommer upp en varning att "BITS-tjänsten(uppdateringstjänsten) är inte aktiv.

Vad göra?! Varför står det så? det har jag aldrig sett förut, år den en ny 'service' som ingen har efterfrågat ?  Jag är mitt i lönekörning. Måste uppdatera för att det ändrade prisbasbeloppen på sjukpenninggrundande inkomst ska bli korrekt. Men nu kan jag inte det pga ovanstående.
Foto på Marie J

Marie J

När jag nu ska uppdatera Visma Lön 600 så får jag omgående upp denna ruta. Om jag trycker på OK så stängs hela uppdateringen; ny ruta dyker upp som säger att uppdateringen misslyckades och kommer att stängas nu....

Okej, jag gör om det hela igen och den här gången trycker jag INTE på OK-knappen. Efter 30 minuter så är den inte klar än... hur lång tid är normalt att det tar innan uppdateringen ska bli klar?! har inte varit med om så lång uppdatering förr.

Vad gör jag nu?

Foto på Anna Svensson

Hej!
Börja med att starta om datorn och försök därefter igen.
Om det inte fungerar så hjälper mina kollegor på supporten dig vismaspcs.se/kontakta-oss#support
/Anna
(Redigerad)
Foto på Marie J

Marie J

Tack nu har jag gjort det - och uppdateringen lyckades :) ! 

Men jag blir fundersam för jag har uppdaterat via Visma Lön/Hjälp/Uppdatera programversion. Den nu installerade versionen har nummer 2018,51 är det korrekt? Jag har för mig att det ska finnas en som heter 2019.01? Ska inte den senaste versionen komma automatiskt vid uppdateringen?
Foto på catarina ScF

catarina ScF

• 1,868 poäng 1k badge 2x thumb

2019.01 finns. Hämta den här https://vismaspcs.se/support/ladda-ner.
Foto på Marie J

Marie J

okej, men jag förstår inte varför inte senaste versionen kommer när man laddar upp direkt ifrån löneprogrammet? varför skulle man vilja ha den näst-näst-näst senaste versionen? Jag tycker att vill man ladda upp senaste versionen så ska man inte behöva leta upp den på nätet, utan den bör väl ändå finnas via löneprogrammet..? vissa saker känns bara naturliga. Men jag har insett att visma inte följer sånt särskilt mycket. ska prova ladda ned via din länk nu då.
Foto på Anna Svensson

Hej!Eftersom version 2019.0 blev stoppad har vi inte hunnit få ut den under Hjälp - Uppdatera programversion inne i löneprogrammet :( Den kommer finnas där på måndag, men det är ju försent i ditt fall.
Via länken som catarina ScF har skickat finns alltid den senaste versionen./Anna