Uppdatera till kontoplan BAS 2015 - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Hur kan jag uppdatera kontoplanen ? Jag försöker t om att ladda ner den nya versionen av Admin 500 men lyckas ej.

Foto på Leone

Leone

• 904 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 1
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Leone,
Kontoplan byter man i samband med nytt räkenskapsår för att det inte ska bli pankaka av din redovisning. När du skapar nytt år får du samtidigt möjlighet och byta kontoplan.

Tålamod!;)

MVH

Kenneth
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,608 poäng 20k badge 2x thumb
Har precis lärt mig att om jag redan har bolaget upplagt så innebär ett byte av kontoplan till bas2015 inte ett byte till bas2015 då den t.ex. inte ändrar momskonton som har med importmoms att göra. kto 2615 som i bas2014 avser beräknat utgående moms EU är i en uppdaterad till bas2015 kontoplan precis lika. Men om jag lägger upp ett nytt företag och då väljer bas2015 så är konto 2615 Beräknad utgående moms import, vilket är helt andra rader på momsrapporten. Det innebär att om du har gamla kunder så kommer deras kontoplan, fast dom heter lika, att vara olika. Har sett i ett annat svar här på forumet att man i sådana fall bara får lägga till dom nya kontona manuellt. Jättekul när man som vi har 311 företag som vi kör bokföring i.
Och till råga på allt så finns det ingen funktion att få in det nya korrekta bas2015 i ett gammalt företag. Mycket illa....
Och sist men inte minst, den bästa kontoplanen i Visma hittar man i bokslutsprogrammet när man lägger upp nya konton. Där finns en liten ruta där kan kan söka konto i basplanen som det nya kontot skall vara kopplat till. Och den kontoplanen hittar man ingen annan stans. Varför undrar man stilla?
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej,

Det stämmer som du skriver. För en tid tillbaka bestämde BAS-gruppen att konto 2615 skulle ändras. När det gäller kunder som tidigare arbetat med 2615, Beräknad moms varuförv 25 % EU så rekommenderar vi att man fortsätter arbeta med detta och istället skapar ett nytt konto, exempelvis 2616 för Utgående moms import av varor 25 %. 

I nya bolag där det inte finns någon historik för detta konto så ser vi dock inga problem med att använda den nya hanteringen för konto 2615 och därför skiljer det sig från gamla bolag. Inget sätt är fel, utan beror helt på hur man vill hantera det i sitt program.

Jag hoppas att detta är svar på din fråga om varför det hanteras olika i programmet!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.