Uppdatera till SQL? - Administration

• 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej
Vi funderar nu på att uppdatera VISMA Admin 2000 till SQL versionen. Men vet inte om vi vågar. Verkar våra så många buggar?
Kan någon som arbetar i den nya versionen ny ge ett råd?
Foto på Helena

Helena

• 666 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

• 0
  • 4
Foto på Marie J

Marie J

• 2,606 poäng 2k badge 2x thumb
Jag håller tummarna, vi har inte heller uppdaterat än - av samma orsak. Nyfiken på om nån har ångrat sig efteråt? Och är det mycket stor skillnad i det löpande bokföringsarbetet? De 'buggar' som funnits är de åtgärdade? funktioner som försvunnit i samband med uppdateringen har dessa löpande åtgärdats av Visma?
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 23,360 poäng 20k badge 2x thumb
Jag tycker att de fått till det ganska bra i senaste versionen. 

Visst har det varit en del buggar och barnsjukdomar, men det problemet har man "alltid".... Ingenting är så bra att det inte går att förbättra.

Sökfunktionerna har förbättrats avsevärt i SQL versionen även om en del säkerligen försvunnit. Som alltid får man ta det onda med det goda.

//Davor P
Foto på Robert Hellberg

Robert Hellberg

• 1,304 poäng 1k badge 2x thumb
Jag uppdaterade till ver 2018.6 i höstas, och tycker att det var ett lyft. Några småsaker har jag väl upptäckt, men inget som gör att jag vill gå tillbaka till den gamla versionen.

Det är ju framförallt möjligheten att selektera i listor som är den stora fördelen. Sedan har Visma givetvis mer att arbeta med för att utnyttja den nya tekniken.
Jag uppdaterade efter nyår efter att ha gruvat mig läääänge.
Det gick bra, uppdaterade även övriga program vilket gjorde att det tog 3 dagar.
Det man absolut bör tänka på är att göra det i rätt ordning. Har man byråstöd och jobbar i nätverk så gör man allt på servern och börjar med byråstöd. Sedan kan man fortsätta med Adm o.s.v. Det som tog längst tid sedan var att konvertera alla företag i Adm. För oss så var det 300 st företag. Och efter att ha pratat med supporten så insåg jag även att man skall göra det ett och ett.
Vanligtvis vid konvertering efter uppdatering så kan man ju göra det löpande men här är rekommendationen att man gör det ett i taget och då helst på servern. Tog för mig 2 dagar, varje företag tog allt mellan 0,5 och 5 minuter. Så det gick inte att göra så mycket annat men två bildskärmar, Netflix och Stranger Things gjorde tillvaron ganska ok ändå. Men själadödande är det. Har inte märkt något problem än i alla fall....så det är nog bara att köra på... men i RÄTT ordning då... Lycka till!
Foto på ChristerC

ChristerC

• 1,380 poäng 1k badge 2x thumb
Jag har tittat på den SQL-versionen idag efter att jag gjort en testinstallation på en "lös" dator.
Anledningen till att vi dröjt med att uppdatera är att det finns ett fel gällande paketartiklar som bara innehåller textrader.
Efter att jag testat idag inser jag att vi måste fortsätta att vänta till detta problem är åtgärdad. Vi har många, väldigt många, artiklar med en eller flera textrader med avgörande information om artikeln, och eftersom kalkylpriserna inte uppdateras när artikeln ingår i en annan paketartikel så är loppet kört.
Foto på Annika

Annika

• 5,210 poäng 5k badge 2x thumb

Hej Christer
Det där kände jag inte till. Blir det fel bara om det endast finns textrader i strukturen på paketartikeln eller även när det finns blandat artiklar och textrader?
Vi har också väntat med uppgraderingen men börjat fundera på det tills jag läste detta.
Foto på ChristerC

ChristerC

Hej,

Så vitt jag har förstått det så är detta bara där det inte finns artikelrader i strukturen
Foto på Mikael Ordenius

Mikael Ordenius

• 784 poäng 500 badge 2x thumb
Menar ni såhär? Texten Kitet består av: kommer ut på alla papper

Foto på ChristerC

ChristerC

Nej dessa fungerar, det är när det endast ligger textrader under en artikel. Om denna sen ingår i en paketartikel lika den du visar uppdateras inte priset.
Ja, artiklar och då framförallt paketartiklar har vi inte pysslat med. Och när du nämner det så är väl, tror jag, sökurvalen förändrade. Skulle skriva ut ett fakturaintervall. Förr skrev man TILL mellan valen men nu skall det vara ..(punkt punkt). Fast det kanske det har varit ett tag. Synd att inte urvalen finns som en enklare info så man inte behöver leta liksom.... 
Foto på Lotta

Lotta

• 1,328 poäng 1k badge 2x thumb
Vi uppdaterade efter mycket vånda - vi har vårt viktigaste system Winserv kopplat till Visma admin via en brygga och vi har blivit avrådda i sen releasen att gå över till SQL pga buggarna - men nu sa de att de rekommenderar att gå över och vi gjorde uppdateringen förra veckan och vi har inte märkt något negativt... peppar peppar. Lycka till!

Foto på Mikael Ordenius

Mikael Ordenius

• 784 poäng 500 badge 2x thumb
Allt går snabbare, alla rapporter, listor, resultrapporter osv. Söken är mycket bättre, massa små fixar. Backuper snabbare.

Stor skillnad är att det har kommit mer uppdateringar som är synliga för användarna senaste 6 månaderna än vad det har gjort på 3 år innan det. Nu äntligen börjar det komma massa fixar i gränssnitt och sånt.

SAMT nu går det ställa SQL-frågor direkt mot databasen så det går att göra precis allt som du önskar :)
T ex öppnar jag bara en sql på måndag morgon så räknar den ut Order Intake, Fakturerat, Orderbook, TB på veckan osv, uppdelat på 4 olika affärsben i företag. Något som var typ omöjligt att göra i befintliga rapporter :)
Foto på Marie J

Marie J

• 2,606 poäng 2k badge 2x thumb
Det låter så väldigt svårt och komplicerat att uppdatera till SQL, så jag undrar om det är något särskilt man behöver tänka på? Är det bara att trycka på "ok" och sen sköter det sig själv? Jag har infon i länken https://vismaspcs.se/support/forbattrad-version-sql-administration?utm_source=minsida&utm_medium...

men vad innebär det idag? Jag har läst under det dryga året som gått att en del har fått problem, arbetet har legat nere i flera dagar, och det verkar som följdproblem har uppstått? Kommer det att ta lång tid? Hur bör jag förbereda mig, förutom att ta säkerhets- och systemkopior osv...? ska jag förbereda de anställda att de kan ta en ledig dag (eller ledig vecka....?!) inför detta eller kan vi börja jobba inom kort efter att jag startat upp uppdateringen? kan jag göra detta under helgen, eller kan jag behöva kontakta Vismasupport, vilket ju gör att helg inte är bra tid?
Tacksam för svar.

Foto på Anvi

Anvi

• 416 poäng 250 badge 2x thumb
Någon som vet om det finns stöd för flera lagerplatser på samma artikel i nya versionen av visma.?
Foto på Anvi

Anvi

• 416 poäng 250 badge 2x thumb
även om det finns ett nytt smidigt sätt att läsa in / importera nya kunder via excel eller dylikt?

Tack på förhand.
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 2,418 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Anvi,

Det finns inte stöd för fler lagerplatser av samma artikel i Visma Administration men däremot kan du koppla på en integrationslösning som hantera detta. På sidan jag länkar till får du ett par olika leverantörer som du kan kolla med.

Läsa in/Importera in excelfil med kunder etc. kan vi göra åt dig under förutsättning att det gäller ett helt nyskapat företag i Visma Administration. Hör av dig till supporten  så hjälper vi dig gärna. 

Ha en fin eftermiddag! /Kristina
Foto på ChristerC

ChristerC

Nu har ver. 2019.0 kommit, men tyvärr består problemet med kalkylpriserna i strukturartiklar som jag skrev om i januari.

Det skulle vara trevligt om man fick ett hum om när detta kan bli åtgärdat, vi ligger fortfarande kvar och harvar i dbase.
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

• 890 poäng 500 badge 2x thumb
Hej ChristerC,

Det är tråkigt att du har råkat ut för det här felet. Jag kan inte säga exakt när versionen kommer ut där detta är rättat, men det är prioriterat hos oss och vår ambition är att det ska rättas så fort som möjligt.
Jag hoppas att du kan hålla ut lite till då en lösning är i sikte.
Ha en fin dag!

/Joanna
Foto på ChristerC

ChristerC

Tackar :)