Efter uppdatering får jag meddelande att 2017 årsbokslut försvinner - Enskild firma

• 1
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Uppdaterade , sen fick jag meddelande att 2017 årsbokslut försvinner (Visma enskild firma)
Hur gör jag nu? Kan jag få en äldre version ?
Mvh Christian
Foto på Christian

Christian

• 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 månader sedan

• 1
  • 3
Foto på Thommy Johansson

Thommy Johansson

• 302 poäng 250 badge 2x thumb
Jag fick samma resultat. Historiken saknar Årsutskrift 2017 och Förenklat årsbokslut 2017

(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,162 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Christian och Thommy,

Då ni har fått detta meddelande så är det troligtvis så att ni i Visma Enskild Firma version 2018 har råkat bocka ur rutan Klar/Låst som ni har under avsnittet Deklaration/Årsbokslut och Avslut av år 2017.
Efter det uppdaterade ni till version 2019 och då försvinner dessa utskrifter under avsnittet Rapporter/Utskrifter och under Historik.

Det ni nu får göra om ni vill ha dem åter är att ni får avinstallera version 2019 och installera version 2018 igen så den mejlar jag till er båda.
I den versionen behöver ni då läsa in ert företag på nytt med en säkerhetskopia tagen i version 2018.
Hittar ni ingen säkerhetskopia så kan ni kolla i mappen Säkerhetskopia vid konvertering som ni hittar under C: - ProgramData - SPCS - Visma Enskild Firma - Företag - Ftg (en siffra).

När ni har installerat version 2018 och läst in er säkerhetskopia så går ni då och kontrollerar att deklarationen för 2017 fortfarande ligger som skapad och bockar i rutan Klar/Låst sen efter det kan ni uppdatera till nya årsversionen på nytt.

Om ni inte löser det kontakta gärna supporten via telefon eller chatt.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på A Hernborg

A Hernborg

• 116 poäng 100 badge 2x thumb
För säkerhets skull (idag 2019-03-14):
Jag har ännu inte uppdaterat till version 2019 av Enskild Firma.
Ni skriver att innan jag uppdaterar skall jag går till Deklaration/Årsbokslut och där gå till "Avslut av år 2017" och markera "Klar/låst" innan jag uppdaterar till version 2019.
Men när jag gör så hittar jag bara "Avslut av år 2018" och inte 2017 under Deklaration/Årsbokslut!
Är det verkligen avslut av 2017 ni avser och inte 2018?

Skall jag inte låsa deklarationen för inkomståret 2018 innan jag uppdaterar till version 2019.
/Anders Hernborg
Foto på Maddy

Maddy

• 224 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Jag glömde låsa deklarationen för 2017 - Enskild Firma.

Jag glömde låsa deklarationen för 2017 innan uppdatering till version 2019.0 Visma Enskild firma. Hur gör jag nu?
Foto på Maddy

Maddy

Hej, kan jag få version 2018 mailad till mig så jag kan göra samma sak som ovan?
Tack.
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 4,944 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Maddy,

Jag har mejlat dig version 2018 av Visma Enskild firma.

Ha en fin dag!
Foto på magnus

magnus

• 60 poäng
Hej! 
kan jag också få version 2018 mailad till mig då även jag fick detta problem??
Mvh Magnus
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

• 3,864 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Magnus,

Jag har mejlat version 2018 av Enskild Firma till dig.

Ha en trevlig helg!
/Fanny
Foto på Maddy

Maddy

Hej, jag kan inte skapa företag från säkerhetskopia. Det står: "Företaget är sparat med en senare programversion och kan inte öppnas i denna programversion" och sen stängs programmet ner. Jag kan heller inte installera från säkerhetskopior jag gjorde i slutet på 2018 utan tidigast en säkerhetskopia jag gjorde i september 2018.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Maddy!

För att kunna jobba i en tidigare version behöver du skapa företaget med en säkerhetskopia från den versionen du ska jobba i. Har du version 2018 behöver du alltså läsa in en säkherhetskopia från den versionen.

Kontakta gärna vår support om du behöver hjälp :)

Ha det gott gott!
/Sofia 
Foto på A Hernborg

A Hernborg

• 116 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ang låsa deklaration 2017 (2018??) före installera Enskild Firma ver. 2019.

För säkerhets skull (idag 2019-03-14):
Jag har ännu inte uppdaterat till version 2019 av Enskild Firma.
Ni skriver att innan jag uppdaterar skall jag går till Deklaration/Årsbokslut och där gå till "Avslut av år 2017" och markera "Klar/låst" innan jag uppdaterar till version 2019.
Men när jag gör så hittar jag bara "Avslut av år 2018" och inte 2017 under Deklaration/Årsbokslut!
Är det verkligen avslut av 2017 ni avser och inte 2018?

Skall jag inte låsa deklarationen för inkomståret 2018 innan jag uppdaterar till version 2019.
/Anders Hernborg
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 2,860 poäng 2k badge 2x thumb
Hej A Hernborg,

Vad jag förstår så har du just nu version 2018 installerad och det är i den versionen du ska säkerställa att 2017 års deklaration är klar och låst. Du ser det under Deklaration/Årsbokslut - Avslut av år 2017 precis som du skriver. När detta är klart kan du ta en säkerhetskopia och sedan uppdatera till version 2019 och i den versionen kan du deklarera för inkomståret 2018. Hör gärna av dig om det uppstår några frågor eller funderingar. 

/Kristina