Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tuula R
MEDLEM

Avvikande leveransadresser 2018.5

Uppdaterat till 2018.5, Många fel från förra uppdatering är kvar. Upptäckte just att, avvikande leveransadresser är borta. Vi har flera återförsäljare där vi skickar varor till olika adresser, Alla är borta. Hur får jag fram det igen?

13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan Tuula! 
När du skriver att dem är borta menar du då att det endast finns en att välja i listan, och där brukar du ha flera olika adresser att välja?
Detta är i så fall ingen bugg utan en ändring i att snabba upp sökfunktionen. 
Om du ställer dig & ska byta,raderar du först allt du har i fältet & då visas listan på alla "avvikande leveransadresser". 

Ha en trevlig dag! 

/Emma
diomag
UTFORSKARE

Hej!
Detta är en klar försämring. Som jag ser det kan man inte söka i fältet utan endast radera texten och därefter scrolla ner för att hitta rätt leveransadress. Känns definitivt som en bugg och funktionen bör vara att man ska kunna skriva in och få förslag. Nu kör jag i 2018.3 och det har kanske hänt något efter det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan Diodhuset! 
Jag har version 2018.5 installerad hos mig. Där kan du skriva in det du vill söka på. Antingen om det är en adress eller ett exempelvis kundnummer. Det du måste göra är att först radera det som ligger inlagt för att få upp rullistan med alternativen. Om det är valt att det ska vara i Namn ordning så kan du söka på namn, vill du istället söka på exempelvis kundnummer väljer du ordning kundnummer. 


Ha en bra dag! 

/ Emma 
diomag
UTFORSKARE

Hej Emma,

Jag har nu också den senaste versionen. Jag kan också skriva in kundnamn eller kundnummer i flik 1 när jag skapar ordern MEN i flik 2 får jag endast upp 2 avvikande adresser och när jag raderar fältet och börjar skriva in så kommer inga fler upp. Om jag raderar namnet och klickar på urvalsknappen får jag upp samtliga leveransadresser (vi har en kund med c:a 100 leveransadresser, så det blir lite scrollande).

Mvh Magnus
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan Magnus!

Jag har testat detta hos mig i version 2018.5 & får också detta problemet när det gäller att lägga till avvikande leveransadress på fliken 2 Kunduppgifter inne på Ordern. 
Jag tar detta vidare till vår utvecklingsavdelning så får vi kika vidare på detta.

Ha en bra dag! 

/ Emma 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Det verkar som om ni har gjort samma ändring i referensfältet, att man måste radera det som står för att få upp alla inlagda. Det låter inte rimligt att en sådan försämring orsakas av att "snabba upp sökfunktionen".

Nu är ju risken istället överhängande att man lägger in en avvikande leveransadress eller kontakt som man redan har då man inte ser det när man börjar skriva.
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej.
Jag ser att vi inte gjort någon ändring i Visma Administration gällande avvikelseadresserna. Det är likadant historiskt. Avvikelseadresser ska du kunna lägga in utan att det sparas i något register, alltså direkt på en faktura, order mm 
Så alltså det är därför det inte är ett sök på samma vis som det är i alla register i programmet, olika kodat. Avvikelseadress kan användas som en engångsgrej eller sparas som i ett register. 

Men hallå, det är två olika saker.
Att kunna fulskriva en engångsadress kan vara användbart 1% av gångerna, men i övriga fall behöver man kunna snabbt få fram en av de 1000 avvikande adresserna genom ovan önskade snabbsök.

Hej A,ITchefen,
Hur gjorde du i de tidigare versionerna? Jag tänker som exempelvis 2017.0. När jag ska välja avvikande adress så kan jag inte söka upp en adress utan att skriva in hela namnet och sedan Enter. Hur gör eller gjorde du?

Hej, I den tidigare databasen så får man scrolla och leta... jag tolkar användarna ovan som att de önskar fullgod sökfunktion även i levadress liksom i övriga register. MVH A

Hej!
Jag vill minnas att man kunde skriva och söka i den gamla databasen (2017.0), t.ex. om man skrev in de första bokstäverna så kunde man scrolla nedåt därifrån. Nuvarande funktion i 2018.6 är inte bra och jag hänvisar tillbaks till tidigare inlägget från  Emma Parai-Arnesson.
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej.
Det går inte söka i detta fältet dock kan du radera/tömma det som står i fältet och när du öppnar det på nytt så ska dina avvikande adresser finnas i listan. Jag sitter i 2018,7 och då fungerar det. Jag har lagt in exempelvis Test1,Test2,Test3 på en kund. Skapat en faktura och automatiskt ligger den sista skapade Test3 i detta fallet. Jag tömmer det som står i rutan, ändra till stigande/fallande så fälten uppdateras och då kommer alla mina tre Test upp i rutan. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det har fortfarande inte hänt något när det gäller avvikande leveransadress, varför inte samma funktion som i er ref eller vår referens. När man klickar på ikonen borde alla referenser respektive avvikande leveransadresser komma upp när man börjar med en bokstav på referenserna kommer de namn upp som börjar på dessa men så är inte fallet på avvikande leveransadress. Borde det inte fungera på liknande sätt? Vi har version 2019.0