Uppdatering av Visma Administration 500 2018.4 - inställningar borta

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Efter uppdatering av 2018.4 så hittar inte programmet artiklarna när man står i läge ny faktura. Även betalningsvillkor och benämningar är borta. Dock finns de kvar i företagsinställningar. Hur får jag tag i dem igen när jag gör en ny faktura. Systemsäkerhetskopia finns och är inläst. 
Foto på nies2011

nies2011

  • 138 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 6,932 poäng 5k badge 2x thumb
Hej nies2011!
Förlåt mitt sena svar, antagligen har du redan fått hjälp vilket jag också hoppas. Hur menar du annars med att de är borta? Jag tänker om de finns i företagsinställningarna så finns de också vid fakturering. Kan de blivit tappade på kunden? Återkoppla gärna
Foto på nies2011

nies2011

  • 138 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, inställningarna är inte helt borta upptäckte jag, men de finns inte kvar när man så smidigt högerklickade i rutan till höger för att leta i listan som kom upp. Nu måste man veta t ex vilket artikelnr man ska använda eller gå "hela vägen" till artiklar och kolla vilken artikel man söker efter och sen tillbaka till fakturan och fylla i. Lika överallt på fakturasidan, listan vid högerklick i rutan fungerar inte längre. Kundnr, namn, vår ref, bet.villkor, osv, berörs också.
Foto på Annica Bomström

Annica Bomström, Moderator

  • 814 poäng 500 badge 2x thumb
Hej

Kolla vilket utval du har. Har du när du ska söka på ex artikel och rutan under har urvalet artikelnr så är det artikelnummer du måste ange som sök. Är det artikelnamet du vill söka på så ska du ha urvalet Benämning. Då kommer den hitta. Det är samma med de andra rutorna du också nämde. Vill du  på kundnr rutan kunna söka på namn så är det namn som ska vara vald.


Nu kan jag söka på namnet i Kundnummer rutan
Foto på nies2011

nies2011

  • 138 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, jag har jobbat länge i Visma admin så det vet jag vid det här laget, att ha rätt benämning vid sök! När jag gör lika som ni visar kommer ingenting upp och skriver jag in ett nr kommer bara det numret upp. Det verkar som om min installation är fel, kan det vara så?
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 6,932 poäng 5k badge 2x thumb
Hej nies2011!
Jag är inte helt med på hur du menar med högerklicka men kanske att det är förändringen vi gjorde i en tidigare version gällande söket som du far efter. Förändringen gjordes för att stora register skulle hanteras snabbare och säkrare. Detta medför att hela registret inte visas utan bara de som du skriver som exempelvis "1" så kommer bara de som börjar på 1 med i listan. Skulle du ångra dig och vill söka om visas bara den du tidigare valt. Får i detta läget radera el börja skriva om vad du ska söka på. Kolla gärna på denna filmen
Om det inte känns som detta får du gärna utveckla ditt problem ytterligare. 
Foto på nies2011

nies2011

  • 138 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, det verkar fungera nu. Om man klickar ett flertal ggr så kommer listan upp till slut. Jag har varit van att bara klicka en gång! 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.