Uppkoppling mot databasen misslyckades

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
när jag ska öppna ett företag i visma lön 600 så får jag upp en ruta som säger att - uppkoppling mot databasen misslyckades. Efter det får jag 2 alt rutor - ett skapa ny databas och den 2 - kontrollera uppgifter.
När jag testar och ska skapa en ny databas så får jag upp att spcs.lön_ftg15 existerar redan på servern (local) Visma. Den är dock inte aktiv. Kan inte skapa en ny med samma namn!
När jag testar och kontrollerar uppgifter kommer jag bara tillbaka till starten där jag ska välja företag och logga in. 

Tacksam för hjälp - då jag verkligen behöver komma in i det företaget. Övr företag är det inga problem med att gå in i !!
Foto på Anna69

Anna69

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Anna69

Anna69

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Jag glömde att jag har försökt leta efter visma assist för att reparera men jag hittar inte det. 
Lönen är inte uppkopplad mot något nätverk.
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,110 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Anna,

Om du letar fram sökrutan i din dator och där enbart skriver Visma Assist bör du få träff på Visma Assist löneprogram, välj då reparera och försök sedan att starta programmet igen.
Får du ett meddelande i assisten så skriv ner det.

Om det inte fungerade så gör du följande:
Gå in under Start KontrollpanelenAdministrationsverktygTjänster
Leta upp SQL Server (VISMA), högerklicka på den och välj Starta om.
Testa därefter om det fungerar.

Om inte starta om datorn och prova om det fungerar.

Fungerar inte nåt av detta så kontakta supporten på telefon 0470- 70 62 00.


/Cecilia