Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Upplägg för att följa olika konsulters intäkter och utgifter - eEkonomi

Hej!
Vi är två stycken som nyss startat ett AB och bedriver konsultsjukvård. Sitter nu och funderar hur vi ska lägga upp bokföringen då vi vill kunna följa och särskilja våra konsulters intäkter och utgifter löpande genom tiden. Kan man bokföra dom på olika konton (1940,1970 mm) men ha pengarna på rörelsekontot, eller måste det finnas faktiska bankonton som matchar dom?
5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

Föreslår att ni tittar på lösningen med Resultatenheter när ni bokför Intäkter och Kostnader. Då kan ni ha likvida medel på ett gemensamt bankkonto och ändå följa hur det går för var och en.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. För att skilja våra olika avdelningars intäkter och kostnader använder vi oss av "resultatenheter". Föreslår att ni gör det också. På så vis kan ni använda ett minimum av konton (tex 1930 för banken) och kan samtidigt utan problem skilja era konsulters intäkter och kostnader åt . /Joel
Khedron Wilk
CHAMPION

Säger som övriga: använd resultatenheter. Vi har gjort så i vårt AB med två konsulter och det har fungerat bra. I Visma går det till och med använda resultatenheter på balanskonton om man vill.

Vi har även extra resultatenhet som vi kallar ”Gemensam” för alla utgifter som skall delas mellan oss båda men jag antar att man skulle kunna jobba så att allting som inte hör till någon resultatenhet skall räknas som gemensamt så vårt sätt är nog lite överkurs. Numera har vi även en resultatenhet för en bifirma, så i kan spåra just den verksamheten för sig själv.

Och grattis till företaget förresten! Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för alla svar, får ta och läsa och grotta ner mig i Resultatenheter och fixa det.