Upplupen lön vid fusion - Administration/Lön 600

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej
Vi har två bolag som ska ingå i en fusion varav det ena har tagit över personalen. Nu vill revisorn att jag ska bokföra upplupen lön och sociala avg osv på det bolaget som ska försvinna så att hon kan göra bokföringsordrar till oss. Den sista lönen är inte skapad ännu för den ska betalas ut i slutet på året innan fusionen går igenom ( förhandlat med facket ) hur ska jag kunna veta den upplupna skulden då? om jag använder vismas löneprogram så ska väl semesterskuld och tidbank osv redan vara bokförd? eller behöver jag skriva ut en skuldlista och bokföra den manuellt i visma adm? Men en skuld är väl inte upplupen det är väl en interimskuld?
Foto på jessi81

jessi81

  • 2,008 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Hej Jessi81

Din fråga gör mig lite konfunderad. Vid en fusion innebär det ju att två bolag slås ihop. Därmed blir de gamla bolagens skulder gemensamma efter själva fusionen. Det gäller även löneskulder och upplupna semesterlöner m.m. Men om man vill klara av dessa skulder i de gamla bolagen så kan man reglera dessa innan fusionen blir konkret. 

Beträffande tidbank så skall den överföras till det nya enligt min uppfattning. 

Tomas Tobiasson
Angamato ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25
Foto på jessi81

jessi81

  • 2,008 poäng 2k badge 2x thumb
ja det är min uppfattning också , jag har läst på lite angående fusionen så när jag skulle göra lönen i "nya" bolaget så förde jag över tidbanken och komptider samt sparade semesterdagar och tänkte ändra de semestergrundande parametrarna vid sem.årsavslutet? Ska jag då behöva boka upp upplupna löner i det "gamla" bolaget då? den intjänade lönen för augusti kommer ju betalas ut så "skulden" har ju egentligen det nya bolaget redan tagit över...men jag är inte jätteduktig på den biten så därför jag frågar...nästa fråga är ju hur jag får ut den upplupna ifrån systemet då den lönen inte är skapad ännu...
Där har vi helt samma uppfattning. Förstår inte riktigt varför Er på skrivande revisor vill göra så här. Men det är inte alltid man förstår allt. Enda förklaringen är att man skulle vilja ha en renare balansräkning att ta in i det nya bolaget och att skulderna inte skulle behöva förtecknas i fusionsavtalet. Själv brukar vi bilda ett nytt bolag och sedan göra en inkråms överlåtelse  till ett nytt bolag och sedan sälja iväg de gamla kassabolagen för likvidation. Men det är mer av praktiska skäl som vi gör så. Man avtalar också då om övertag av anställda och ev. skulder till dessa. Men jag känner ju inte till all förutsättningar i dessa bolag. Kanske finns det något som stoppar det hela upplösningen enligt mina metoder.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25
Foto på jessi81

jessi81

  • 2,008 poäng 2k badge 2x thumb
nej jag håller med dig, men jag tror som du säger att man vill ha en renare br, för det är också något hon efterfrågar från bägge bolagen...jag kan inte komma på något som skulle stoppa att göra på andra sätt men tyvärr är kommunikationen med revisorn inte den bästa....så jag får ändå söka svar tex här ;-) men jag får försöka fråga henne igen hur hon tänkte med att jag ska boka upp de upplupna lönerna, sociala avg och sem.lönerna..för jag får inte ihop det...